Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Daniel Suhonen: Suhonen: "Regeringen får inte jävlas med skåningarna hur som helst"

Kring Stockholms legendariska finansborgarråd Hjalmar Mehr (S) finns många anekdoter. Bland annat om hur han, när regeringen på 1960-talet vägrade ge resurser till Stockholms modernisering med tunnelbana och barnomsorg, vände sig till Handelsbanken och fick låna pengarna där istället.
Lokalpolitik är praktiskt, men också en unik arena. I kommunen blir politiken begriplig och tydlig. Det är ofta en fördel för politiker som förstår att medborgarna uppskattar förtroendevalda som är beredda att lägga det förväntade agerandet åt sidan och ta strid för sin stad.
Varje vecka i ett års tid har jag tagit nattåget till Stockholm; utan det hade jag aldrig flyttat till Malmö. Möjligheten att ha en helt vanlig dag med familjen eller en arbetsdag som avslutas med sömn på tåg är avgörande för att veckopendlandet mellan jobbet i Stockholm och livet i Malmö skulle lyckas.
Nattåg är modernt. Det borde byggas ut. Jag skulle gärna ha sovkupé på dagen också. SJ har planer på att lägga ner nattåget till och från Stockholm. Trots att detta tåg är det enda rimliga alternativet för den som ska ta sig mellan rikets största och tredje stad utan att ta fem vakna timmar av en dag i anspråk eller utan att behöva avsluta arbetsdagen redan på eftermiddagen.
Naturligtvis är en nedläggning korkad ur alla synvinklar. Det är ett politiskt val. Någon har beslutat att det ska vara så. Någon kan ändra det. Nu verkar det som att SJ tillfälligt backar, men det är löst och ryckigt och högst diffust. Beslutet om denna missriktade besparing måste strykas helt – inte läckas ut i PR-mässiga försöksballonger för att rädda SJ:s skinn.
Ansvariga att så sker är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) som nås på telefon 08-405 10 00. Regeringen kan ge ett direktiv eller uppdrag åt SJ genom sin styrelse. SJ:s ordförande Jan Sundling nås på 010-751 60 00. Om regeringen är inkompetent och inte förhindrar att tågsträckningen läggs ner kan lokalpolitikerna visa framfötterna här.
Miljöpartiet som är med och styr regionen som Pia Kinhults stödhjul – vad gör de i frågan? Ring regionråd Monika Ekström (MP) och fråga (044 - 309 30 00). Malmös kommunalråd (040-341000) Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) bör göra frågan till en lokal valfråga, gärna ihop med Stefan Löfven och S på riksplanet.
Om detta inte kan utlovas finns ytterligare alternativ som borde vara – låt oss kalla det – ännu mehr lockande. Malmö stad kan själv eller ihop med Köpenhamn, Lund och regionen låta Skånetrafiken starta nattåg på sträckan; låna SJ:s sovvagnar. Järnvägen är avreglerad. Våga göra en Hjalmar Mehr och utmana makten. Visa att politiken kan göra skillnad.
Regeringen i Stockholm kan inte stänga en landsända. Regeringen får inte jävlas med skåningarna hur som helst. Ring upp era representanter och säg er mening. Säg era namn och var trevliga. Gör er röst hörd. De sitter där på grund av er. Alla beslut går att ändra. Om åtta månader är det val.
Gå till toppen