Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånemejerier bygger ut för att expandera

Marknadschef Caroline Olsson ser ljust på framtiden för Skånemejerier.

Sedan juli 2012 ägs Skånemejerier av franska Groupe Lactalis. Än så länge finns det få på företaget som märkt av ägarbytet. Inte förrän nu.
De franska ägarna tänker pumpa in friskt kapital i bolaget för att få Skånemejerier att växa. Produktionslokalerna vid Boplatsvägen ute i Fosie byggs ut med minst 2 700 kvadratmeter för att skapa utrymme för en ökande tillverkning och större lager.
Skånemejerier tänker tillverka 30 000 ton yoghurt per år i de nya lokalerna när man tar hem den legotillverkning som Danone idag svarar för i Lunnarp. Dessutom utökas produktionen av Skånemejeriers basprodukter – alltifrån mellanmjölk och kaffegrädde till filmjölk och gräddfil.
Redan nu söker Skånemejerier personal för ett tiotal strategiska tjänster.
–Detta är en satsning för att skapa tillväxt i regionen. Vi är starka i Skåne, men har många positioner i Sverige som väntar på skånsk matkultur och skånska produkter. Vi har en stor potential i Stockholm och Göteborg, säger Björn Sederblad, som hoppas att nybygget blir klart redan i höst.
När marknadschefen Caroline Olsson visar oss runt i nuvarande produktionslokaler fylls enlitersförpackningarna med standardmjölk i snabb takt. I en angränsande maskin fylls stora plastpåsar med vispgrädde till storkökskunder.
I kyllagret rullas varuvagnarna fram till företagets egna kylbilar. En vagn med mallanmjölk är på väg till Coop Oxie, flera flak med chokladmjölk till Ica Emporia, en lokal Nettobutik väntar på flera flak med "Engholm filmjølk", Ica Maxi i Löddeköpinge har beställt stora mängder av Åsens lantmjölk.
Förhoppningen är att fler varubilar så småningom styr kosan mot stormarknader utanför Skåne.
– Vi har en ägare som tror på Skånemejerier och satsar långsiktigt. Det är vi tacksamma för, säger Caroline Olsson.
Skånemejerier har idag en marknadsamdel på 80 procent bland skånska mejerikunder, men bara på 12 procent i riket. Företagets produkter säljs i ett tiotal större matbutiker i Stockholm och Göteborg, men målet är att bli större i alla storstäder utanför Skåne.
Företagsledningen tror stenhårt på satsningen och stödjer sig på mätningar som visar att Skånemejerier stärkts som varumärke utanför Skåne i samma takt som den positiva klangen kring huvudkonkurrenten Arla försvagats.
Enligt Caroline Olsson månar de nya franska ägarna om att Skånemejerier kan leva sitt eget liv. Groupe Lactalis är noga med att hålla skåningarna borta från sin egen verksamhet. Lactalis populäraste ostar, President och Galbany, säljs i svenska butiker, men marknadsförs inte av Skånemejerier utan av Lactalis Scandinavia i Köpenhamn.
Lactalis är inte heller särskilt intresserade av att sälja Skånemejeriers produkter i Frankrike. De är mer nyfikna på skånsk processteknik.
– De är intresserade av laktosfri mjölk, som vi tillverkar med egen teknik. De tittar på hur vi gör så att mjölken blir frisk och god, säger Caroline Olsson.
Ägarbytet har skapat en ny optimism inom Skånemejerier, som för bara tre år sedan stod inför akut nedläggningshot. Fransmännen har tålamod att vänta in en framtida vinstökning och har uttryckt sig uppskattande inför den "påhittighet" som de upptäckt inom Skånemejerier.
Ett exempel är att Skånemejerier i fjol gjorde kvarg till en helt ny storsäljare. Skåningarna utmanar Arlas Kesella genom att sälja 200 ton kvarg per år – 25 procent av marknaden.
– Det är vår största framgång sedan Proviva. Kvarg passar in i den nya tidens trend för dem som vill äta protein och få snygga muskler, säger Caroline Olsson.
Enligt henne ligger Skånemejeriers styrka i att vara litet och lättrörligt – hur stort företaget än blir. Och som alla små företag prioriterar man kundkontakterna – via skolor, via Kalvinevenemang och via sociala medier.
Skånemejerier har idag mer än 160 000 följare på Facebook och kallar inom kort till audition för att locka fler att skriva på företagets Facebooksida.
– Vi efterlyser debatt både kring våra produkter och vår roll i samhället. Vi satsar på sociala medier för att förmedla ett budskap. Det handlar om att uttrycka vad vi står för, mindre om att göra reklam, säger Caroline Olsson.

Skånemejerier

Anställda: 600.
Produktion: I Malmö, i Kristianstad och i Lunnarp (legotillverkning).
Omsättning: 3,3 miljarder kronor per år (2010).
Leverantörer: 500 mjölkbönder.
Varumärken: Skånemejerier (mjölk, filmjölk m.m.), Bravo (juicer), Åsen (lantmjölk), Allerum (lagrad ost), Hjordnära (ekologiska mejerivaror), Lindahls (turkisk yoghurt).
Gå till toppen