Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lund: Klart och ljuvt från 90-årige Pressler

I ett tv-reportage för en del år sedan fick man se en helikopter som inte var mycket mer än propeller med vidhängande åldring. Reportern undrade om inte detta var farligt. Jo, svarade piloten. Förr eller senare störtar jag, men då dör jag lycklig. Kanske resonerar pianisten Menahem Pressler på samma sätt.
Menahem Pressler.
Pressler föddes i Tyskland 1923 och flydde 1939 till nuvarande Israel.
1955 bildade han pianotrion Beaux Arts Trio där han stannade ända tills ensemblens avskedskonsert, över femtio år och tusentals konserter senare. Då var det dags att tänka på solokarriären.
Förra lördagen debuterade Menahem Pressler som solist med Berlinfilharmonikerna.
Kan sådant verkligen vara nyttigt för en nittioåring?
Debutkonserten i Berlin finns att se och höra på orkesterns Digital Concert Hall.
Där finns också en intervju med Menahem Pressler. Om Mozart inte hade funnits hade vi ändå haft stor musik, säger han. Men vi hade inte kunnat flyga.
På konserten spelar han Mozarts pianokonsert i G-dur från 1784.
Att ta del av detta är en nyttig påminnelse för oss yngre om att det bakom ett gammalt, blekt ansikte kan finnas kvick och smidig tanke och en bibehållen, eller kanske stegrad, förmåga till njutning.
Presslers Mozartspel är både klart och ljuvt. På hans färd finns ingen plats för tung barlast.

Menahem Pressler: Mozart: Piano Concertos K. 453 & K. 491 (Spotify)
Beaux Arts Trio: Trio Recital 1960. Ravel, Brahms. (Spotify)
Beaux Arts Trio: Dvořáks Piano Trio No.4 och Dumky’ & Mendelssohns Piano Trio No.1 (Spotify)
Gå till toppen