Malmö

Godsmagasinet blir saluhall

I dag är det en kulturminnesmärkt ruin men sommaren 2016 ska Malmös nya saluhall öppnas här.

Sista tåget gick 1955.
Sedan har det inte hänt mycket med godsmagasinet som byggdes i anslutning till Västra station.
Annat än att taket rasade ihop.
Nu, efter sextio år, ska det gamla magasinet bli en modern saluhall.
Igen. Det skulle det ha blivit redan för tio år sedan.
Men ingenting hände tills i fjor då syskonen och ägarna till Annabostäder köpte det gamla godsmagasinet.
Igår höll de en, lindrigt sagt, kylig presskonferens i ruinen.
– Vågar man säga varmt välkomna, sa Nina Karyd-Hansson.
Martin Karyd, som bland annat varit krögare på restaurang Atmosfär i Malmö och Kaptensgården i Skanör, talade sig varm för matlagning och bra råvaror, och varför de vill bygga en saluhall nu.
– Det saknas en saluhall i Sveriges tredje största stad. Tajmningen är rätt när allt fler blivit medvetna och väljer sina råvaror med omsorg. Inte minst efter debatten om tillsatser i maten, hävdade han.
Han fortsatte med att tillstå att den blivande saluhallen inte har ett optimalt läge, i dag vill säga.
– Men här finns Gamla Väster i närheten, den nya Varvsstaden ska byggas och så bostäderna vid Malmö Live. Det blir väldigt spännande.
Planen är att omkring femton handlare ska finnas i saluhallen där man ska kunna handla ”hela matkassen”, plus restauranger och take-away och en liten ”fickträdgård” mot p-huset.
– Det ska inte bli dyrt men bra, sa Martin Karyd.
Stadsbyggnadsdirektören Christer Larsson säger att godsmagasinets utveckling har tagit alldeles för lång tid.
– Magasinet har haft flera olika ägare. Den här gången tror jag det kan bli något, säger han.
Det tror och hoppas politikerna i stadsbyggnadsnämnden också – även om de passar på att göra saluhallen till en valfråga.
– Utan fler parkeringsplatser, där det går att stanna till, kommer saluhallen aldrig att fungera, säger oppositionsrådet Stefan Lindhe (M).
Valfläsk, tycker vänsterpartiet.
– Man behöver inte köra bil överallt. Saluhallen ligger nära Citytunneln, säger Elisabeth Hellman (V), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Och så är det kommunens parkeringshus, som kan komma att torna upp sig ännu högre på tomten intill.
Sista ordet är nämligen inte sagt i frågan om hur högt p-huset ska vara. Efter en strid i mark- och miljödomstolen valde kommunens parkeringsbolag att satsa på ett lägre p-hus. Tills vidare.
– Planen är att göra det högre, säger stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson.
Gå till toppen