Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Iskallt men rätt om skatten

Det har sagts många gånger på senare år. Igår var det dags igen. På DN Debatt konstaterade elva experter, som medverkar i en ny antologi, att Sverige behöver en ny skattereform.
Lät det tjatigt så må de vara ursäktade. Goda argument förtjänar att upprepas. Och i det här fallet råder sällsynt bred enighet – utanför riksdagen.
Fackförbund, arbetsgivare, företagare, forskare, tidigare finansministrar – listan kan göras lång över tunga debattörer som kritiserar skattesystemet.
Så har det också gjorts över 500 ändringar i det sedan Århundradets skattereform 1990–91. Det en gång så enkla och överblickbara har blivit en snårskog av särregler och undantag.
Hur goda motiv det än finns till enskilda avdrag och subventioner så bidrar de som helhet till ineffektivitet. Enligt Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi skulle en ny skattereform öka statens intäkter med cirka 30 miljarder kronor om året.
Dessutom skulle skattesystemet vinna mycket i trovärdighet på mer av logik och förenklingar.
Vid uppgörelsen för 23 år sedan sades att ingen skulle behöva betala mer än hälften av en inkomstökning i skatt. Idag är marginalskatten cirka 57 procent på inkomster av tjänst strax över 50 000 kronor.
Denna så kallade värnskatt borde avskaffas. Som framhölls i DN är det tveksamt om den överhuvudtaget ger ökade skatteintäkter.
Därtill borde skillnaderna i skatt på inkomster från tjänst och kapital jämnas ut för att minska skatteplanering, momsen borde bli enhetlig och fastighetsskatten återinföras i någon form.
Detta var gårdagens utspel, som sagt, långt ifrån först med att påpeka. Men politiskt är frågorna ändå kallare än januariblåsten.
Valåret bidrar till kylan. Regeringspartierna är låsta av löften och tidigare reformer. Ledande oppositionspartiet S lovar i sin tur att inte göra några omvälvande förändringar av skatterna vid en valseger.
Idag saknas alltså förutsättningar för en ny blocköverskridande skattereform. Men en bred parlamentarisk översyn vore ändå på sin plats. När den väl är klar kan förutsättningarna vara helt andra.
Gå till toppen