Kultur & Nöjen

”Man blir aldrig klar med tango”

Migrantdansen tango har rört sig mellan Argentina och Europa under sin mer än hundraåriga historia.

”Tangointresset bara växer i Sverige idag, både bland unga och gamla”, säger Marcela Troncoso. Hon lär ut tango på Ungdomens hus på Torpgatan i Malmö, i Ystad och i olika workshops.Bild: Emma Larsson
Marcela Troncoso var 24 år när hon upptäckte tangon. Hon var uppvuxen i norra Buenos Aires och hade dansat balett sedan barnsben. Tangomusiken hade alltid funnits med i bakgrunden – hennes pappa brukade spela legenden Carlos Gardels musik och hon kunde sjunga med i alla sånger – men dansen var för henne okänd. Hon hade vuxit upp under militärdiktaturen då offentliga danstillställningar var förbjudna, och intresset för tangon hade ännu inte riktigt tagit fart igen i landet.
Men när hon väl fann den, efter att ha följt med sina föräldrar på en kurs, började en livslång kärlekshistoria. Hon var student i medicin och sysslade med konst och design, men hon upptäckte att hon kunde kanalisera både kreativiteten och intresset för anatomi i tangon.
– Tango kan ta dig i besittning totalt. När du väl har lärt dig den på riktigt, blir den som ett beroende.
Vardagsrummet i hennes lägenhet på Almbacksgatan i Malmö är omgjort till dansstudio, med speglar och röda och vita draperier. I bokhyllan står en barnbok om tango som hon har illustrerat, och i en stor klippbok finns mängder av tidningsartiklar om Marcela Troncoso och hennes olika kurser och framträdanden, från både svenska, spanska och argentinska tidningar.
För tio år sedan kom hon till Skåne för att uppträda med sin dåvarande tangopartner. Men när han åkte tillbaka till Buenos Aires stannade hon kvar i Europa. Den första tanken var att bo i Barcelona, eftersom hennes mamma är spanjorska och hon har spanskt medborgarskap. Men tangoorkestern Orquestra Tipica Tangarte med bas i Malmö bad henne att komma tillbaka hit och uppträda på Gustav Adolfs torg under Malmöfestivalen. Hon blev kvar.
– Jag gillade verkligen Malmö. Jag har varit i många europeiska städer, men jag såg potentialen i att arbeta med tango här. Det är en liten stad med många invandrare. Det fick mig att känna mig välkommen.
Den argentinska tangon föddes på slutet av 1800-talet i Buenos Aires migrantkvarter, bland invandrare från Europa som lämnat hemländerna för att söka sig bättre liv. Eftersom det rådde stor övervikt av män bland arbetarna i staden, tränade männen med varandra i så kallade practicas, och dansade bara undantagsvis med kvinnor.
– I tangons rötter finns nostalgin och sorgen över att inte kunna återvända till sitt hemland, säger Marcela Troncoso.
I Argentina finns också en annan tradition av folkdans mer lik den svenska. Men det speciella med tangon, säger Marcela Troncoso, är att det inte finns någon bestämd koreografi. Allt handlar om att improvisera, att ge och ta emot signaler från sin partner.
– Man blir aldrig klar med tango. Jag lär mig nya saker varje dag, även av mina nybörjarstudenter.
Att tango främst skulle vara en uppvisningsdans är en missuppfattning, säger hon.
– Den är till för dig och din danspartner. Missförstå mig inte nu, men att dansa tango är som att bli kär i någon i tre minuter, och sedan skiljas åt igen utan några löften. Du dansar inte med kroppen eller hjärtat utan med själen. Det har inte med sex att göra, utan med ett mänskligt möte. Jag dansar ofta som förare, och jag kan få samma känsla med en kvinna som med en man.
Intresset för dansen har svalnat och blommat upp igen under flera olika perioder. Mitten av 1930-talet fram till 1950-talet betraktas som tangons guldålder i Argentina, en period då dansen dominerade Buenos Aires kultur. 1983, samma år som militärdiktaturens fall, hade föreställningen ”Tango Argentino” premiär i Paris, och födde en ny tangovåg. En rad olika stilar har vuxit fram, och ofta har förändringarna i dansen haft med samhället runt omkring att göra. Som efter en av Argentinas ekonomiska kriser, när arbetslösa balettdansare vände sig till tangon och förde in nya element. Eller när 2000-talets våg av nordeuropeiska tangoturister efterfrågade en mindre intim fattning, och gjorde den nya tangostilen lite mer distanserad och uppvisningsinriktad.
– Turisterna har förändrat vår mentalitet och vår förståelse för tangons kärna. Argentina har varit ett ganska traditionellt samhälle, men med turismen kom också queertangon och de homosexuella paren som dansade ihop.
Att inte ha så stela, definierade könsroller kan vara bra för tango, säger Marcela Troncoso.
– Männen är ju generellt mer traditionellt maskulina i Argentina. Men jag tycker att den svenska mentaliteten är bra. Den tillåter kvinnorna mer frihet i dansen. Min utgångspunkt är att alla har maskulinitet och femininitet i sig. Du måste utforska båda och hitta en balans, för att kunna möta din partner i dansen.

Tango i Malmö

Helkväll tillägnad tangon på Malmö konserthus 25.1. Malmö symfoniorkester, Orquesta Típica Tangarte och argentinske bandoneonspelaren Juan José Mosalini medverkar. Marcela Troncoso dansar med Ruben Marin. Efter 21 är det allmän tangodans till midnatt.

Läs mer

Marcela Troncoso hemsida finns på marcelatroncoso.com.
Gå till toppen