Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En kvart i tiden

”Om Obs i P1 var en person skulle jag vilja vara ihop med den personen”. Ett av Sveriges Radios äldsta program får kärlek från sina lyssnare. Men nu läggs det ner i sin nuvarande form. Ett beslut som skapat protester.

På en whiteboardtavla på väggen hos produktionsbolaget Umami i centrala Malmö har det ritats upp ett schema fram till den sista januari i år. Det är då det sista ”Obs” görs härifrån. Sedan ska programmet flytta ”hem” igen till Sveriges Radio Malmö och göras om. Det nya programmet ska bli bättre på att synas på Facebook och Twitter.
Nedanför whiteboardtavlan sitter producenten Pernilla Ståhl och programledaren Fredrik Pålsson och lyssnar koncentrerat på ett inslag om hur Indien förändrats efter den uppmärksammade gruppvåldtäkten på en 23-årig sjukgymnast, ett inslag som sändes i ”Obs” i december. Den här morgonen har de båda vaknat till nyheten att det hänt igen, den här gången är det en dansk turist som utsatts, och de måste nu fatta ett snabbt beslut om dagens planerade program ska lyftas och ersättas av en reprisering av Indieninslaget.
– Nej, det blir inget med det. Vi lägger ut det på Facebook och SR:s hemsida i stället, bestämmer Pernilla Ståhl.
Den 1 april 1963 sändes ”Obs” för allra första gången, då från Stockholm. Programmet kan liknas vid radions svar på tidningarnas kultursidor. Det kallas ofta för SR:s allra äldsta program, men Fredrik Pålsson påpekar att ”Dagens dikt” har fler år på nacken.
– Jag tror att ”Obs” är tvåa. Till i morgon gör vi program nummer 10 506, säger han.
Kort efter starten i Stockholm för femtio år sedan flyttades programmet till Sveriges Radio i Malmö och för drygt fyra år sedan fick Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson på Umami ta över. De valde att hålla fast vid konceptet med skrivna texter som de medverkande läser in, eftersom det är lättare att formulera sig på ett mer genomtänkt sätt då. Men de hade redan från början tydliga visioner för hur de ville förändra programmet och fick klartecken från SR.
– Tidigare var det 80 procent män som medverkade. Och 80 procent stod ideologiskt till vänster. Numera är 50 procent kvinnor. Och ideologiskt är det ungefär lika många från höger som från vänster, även om det så klart ibland är svårt att veta helt säkert, säger Pernilla Ståhl.
De tyckte också att programmet var för internt innan de tog över det. All namedropping har de konsekvent strukit. Svenska debatter som inte har någon global koppling har valts bort och man har eftersträvat samtal snarare än polemisk debatt.
De ansåg att de hade hittat en bra väg. Men i oktober förra året beslutade ledningen på Sveriges Radio att programmet, så som det ser ut i dag, ska försvinna och ersättas av ett nytt. Reaktionerna lät inte vänta på sig.
I Expressen kallade journalisten Björn af Kleen ”Obs” för ”klickkulturens första dödsoffer” och hänvisade till att beslutet om nedläggning kom efter en utredning kring SR:s position i kulturdebatten.
– Det var Mattias Berg, Sveriges Radios före detta kulturchef, som gjorde utredningen. Han lyssnade på ”Obs”, ”Nya vågen” och ”Kulturnytt” under några veckor för att se hur vi förhöll oss till de debatter som pågick just då, det var bland annat ”Tintin” och ”Lilla Hjärtat”. Och han kom fram till att SR inte syntes tillräckligt i kulturdebatten och i sociala medier, säger Fredrik Pålsson.
Men att ”Obs” inte hakade på vare sig Tintin-debatten eller diskussionerna kring ”Lilla Hjärtat” var ett medvetet val.
Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson menar att cheferna i Stockholm borde känna till att ”Obs” ofta väljer bort de debatter som inte har någon internationell koppling och hellre går sin egen väg när annan media springer åt samma håll. Det är ju det som blivit programmets signum. Det får Fredrik Pålsson att fråga sig om cheferna verkligen lyssnat på det program som han och Pernilla Ståhl gjort under de senaste fyra åren.
– Det är nog väldigt olika, säger han.
Hur kommer då ”Obs” att se ut framöver? Programmet flyttar tillbaka till Sveriges Radio Malmö på Baltzarsgatan. Fyra dagar i veckan kommer det att heta ”Obs debatt” och vara 15 minuter långt. En dag i veckan ska det vara 45 minuter långt och gå under namnet ”Obs magasin”. Mikael Olsson Al Safandi är programchef för P1 i Malmö och kommer att fungera som programledare till en början.
– Ska man befinna sig i kulturdebattens spjutspets så kan man inte bortse från att man måste ha en hög närvaro på sociala medier, säger han.
Det nya ”Obs” ska, enligt Mikael Olsson Al Safandi, innehålla mer lust och ge en röst även till dem som inte har ordet som yrke.
– Jag tror att det finns en poäng i att söka upp och jobba med människor som har ett djupt engagemang och som samtidigt har en berättarglädje och en glädje till polemiken. ”Obs” har saknat röster av människor som själva är berörda. Jag kan ge ett exempel; I Malmö finns det personer som springer runt och knackar på hemma hos ungdomar, som vare sig finns i skolan eller på någon arbetsplats, och fixar jobb åt dem. Låt dem formulera sin berättelse, säger han.
Han är inte förvånad över att förändringen av programmet skapar reaktioner men menar att det inte finns någon motsättning mellan att vara synlig och våga gå sin egen väg.
– Det kan vara väldigt angeläget att kliva in i det som ligger på allas läppar men samtidigt bidra med ett helt nytt perspektiv, säger han.
Fredrik Pålsson delar inte synen på sociala mediers betydelse.
– Det är svårt att säga detta utan att låta väldigt konservativ. Men när vi pratar med våra 25-åriga lyssnare säger de att de vill ha en värld utanför den de får i sociala medier, som kan bli ganska trång, säger han och fortsätter:
– När man delar en text i sociala medier gör man det för att man identifierar sig med den, med hela texten. Det finns därför en tendens att allt fler texter blir förenklade och polemiska. Och då tänker jag att det finns ett stort behov av andra texter.
Enligt mätningar har ”Obs” 170 000 lyssnare, minst. Det finns nämligen inga siffror på hur många som lyssnar via poddradio, webben eller mobilen. I november skrev 36 av dessa under en debattartikel i Svenska Dagbladet där de bad SR att backa bandet: ”Om Obs läggs ner, eller förlorar sin självständighet, försvinner en av redan mycket få arenor i det offentliga samtalet där eftertänksamma, reflekterande inlägg är möjliga”, står det i artikeln.
Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson är särskilt glada över bredden bland lyssnarna och berättar om respons från en snart pensionerad busschaufför i Piteå, från den liberala författaren Johan Norberg och från två kvinnor som är aktiva på Twitter under namnet ”Glitterfittorna”.
– Titta här, säger han och visar ett av ”Glitterfittornas” tweets i sin telefon: ”Obs måste vara det bästa P1 gör. Alltid intressanta ämnen, just nu om intersexualitet”.
Och så berättar han leende om det finaste betyget av dem alla, att någon twittrat om att hen skulle vilja vara ihop med ”Obs” om ”Obs” var en person.
Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson tar tag i dagens arbete. Just idag är det en dansk litteraturvetare som ska in i studion.
– Jag har skrivit om Yasmina Khadra. Han är en väldigt populär författare i Algeriet, Yasmina Khadra är hans författarpseudonym, och han har stjärnstatus på det kulturella området. Nu vill han in i politiken och ställer upp som presidentkandidat, säger Simon Hartling som har ägnat sex år och en avhandling åt Khadra.
– Snacka om expert, säger Pernilla Ståhl.
Hon öppnar dörren till ett litet bås och Simon Hartling går in och tar på sig hörlurarna. Sedan sätter han igång att läsa.

1963

Sändes första programmet av ”Obs”, vilket gör det till ett av Sveriges Radios äldsta. Över 10 000 program har det blivit sedan dess.

170 000

lyssnare har ”Obs” varje vecka. Men då räknas inte lyssning via podradio, webb eller mobil in eftersom siffror saknas för dessa kanaler.
Gå till toppen