Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Voff! Kan jag få be om notan, tack?

I Berlin öppnades nyligen en krog för hundar. På menyn finns oxfilé, lammkött och kängurubiff. Restaurangen, som både säljer takeaway-mat och färsk mat ur en delikatessdisk, har retat upp många som tycker att det är absurt att hundägare lägger dyra pengar på lyxkäk till sina hundar när massor av människor går hungriga.
Kate Silverek serverar korvsnittar med leverpastejmousse. Till hundar.Bild: Bertil Ericson / TT
I Japan har man tagit husdjurscurlandet till ytterligare en nivå. I maj skrev norska Aftenposten att hundar och katter blivit japanernas substitut för barn. ”Medan födelsetalet sjunker, stiger antalet hundar och katter i Japan”. Och företagen är inte sena att utnyttja detta. Självklart finns det kaféer där djur och deras människor kan ta en fika tillsammans och på köpcentret Venus Fort på Odaiba i Tokyo kan japanerna shoppa loss bland rosa och ljusblå kläder, sängar, blöjor och vagnar – till sina husdjur.
Faktum är att fenomenet även kommit till Sverige. I Stockholm finns bland annat ett hundkafé där Kate Silverek (bilden) serverar korvsnittar med leverpastejmousse.
När hakar Malmö på trenden?
Gå till toppen