Digitalt & teknik

Andreas Ekström: Nöden av att förstå sökmotorerna

Magnus Bråth och Michael Wahlgren heter två experter på sökmotoroptimering. Nu författardebuterar de med guideboken "Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla".
Andreas Ekström har skrivit Google-koden (2010), en reportagebok om nätjätten Google.
På 107 sidor får den som är intresserad en rak och okonstlad introduktionskurs i hur man gör sin webbsida mer attraktiv för Google, och därmed placerar sig bättre i sökresultaten.
Är det bara Googleoptimering det handlar om? Ja, självklart, anser Bråth och Wahlgren: Google står ju för 97 procent av alla sökningar på internet i Sverige i dag. Det finns inga rationella skäl att lägga kraft på att anpassa sig till någon annan tjänst.
Den som driver en enkel hemsida och en enkel affärsverksamhet, och är van att bygga allting själv, kan ha nytta av den här boken – åtminstone om den egna tekniska kompetensen är något över genomsnittet. Men den som driver business på lite högre nivå gör förmodligen klokt i att strunta i gör det själv-spåret, och i stället ta konsulthjälp för att allt ska bli rätt.
Branschen är dock en djungel. Det finns många oseriösa konsulter, och alla sajtägare med en mejladress vet att slappa förslag om "länkbyte" är legio. "Guldläge på nätet" förklarar varför man ska vara ytterst vaksam med att göra sådant.
Men finns det då, så här långt, något som helst skäl för en "vanlig" medborgare och nätanvändare att bry sig om den här boken, eller den här frågan? Ja, jag vill nog hävda det, trots allt. Därför att sökmotoroptimering är makt.
Det är inte det faktum att 97 procent av alla sökningar på nätet i Sverige görs via Google som oroar mig mest. Det är först när man lägger till kunskapen att 95 procent av alla som googlar nöjer sig med ett av de tio första sökresultaten som detta blir verkligt problematiskt. För så är det: bara var tjugonde googling leder till att den som söker faktiskt klickar på andra, tredje, fjärde, tionde resultatsidan.
Slutsatsen är självklar: Nästan hela vår världsbild, åtminstone den som formas i digitala kanaler, kommer oss till del den här vägen. Att förstå, eller ännu bättre kunna påverka principerna och resultaten är ett av många sätt att försöka balansera den oerhörda makt som Googles tekniska ledning nu har.
Och att det spelar roll i vilken ordning sökresultaten ligger, det visar Magnus Bråth och Michael Wahlgren i sin bok. Att flytta muspekaren bara en extra centimeter nedåt tycks vara förenat med betydande ansträngningar för de flesta av oss. Klickandet rasar för varje steg i resultatlistan.
Det kan man givetvis se på två sätt: antingen är vi verkligen så lata som vi ibland befarar. Eller så är sökresultatens kvalitet numera ofta så bra och välkorresponderande mot våra frågor att vår bedömning av relevans blir väldigt lik Googles bedömning.
Till slut måste frågan ställas: vid vilken punkt blir vår problemformulering inte längre självständigt formad, utan formad efter Googles principer?
 
Veckans grupp:
Skjutsgruppen firar denna vinter. Sju varv runt jorden har folk rest, tack vare gratis samordning via nätet. Fantastiskt!

Veckans tweet:
@coachosterlund, Erik Österlund, levererar nördhumor:
 
Veckans förbättring:
Den som googlar efter bilder kan nu enkelt ställa in sökningen efter bildrättigheter - den som behöver hitta en bild som det är okej för upphovsmannen att använda kan alltså lättare göra det.
Gå till toppen