Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Motorbranschen slår larm: Akut brist på bilmekaniker

Bilverkstäderna har svårt att hitta utbildad personal. Nu slår motorbranschen larm: gymnasiets fordonsprogram måste locka till sig fler elever.
De som redan går där gläds över säkra jobb efter skolan.

Säkra på jobb redan efter gymnasiet. Fordonseleverna Johan Sörnlund, Benjamin Blixt och Philip Freij studerar innanmätet på en Volvo 264.Bild: Peter Frennesson
Flitens lampa lyser i en verkstadslokal ute i Fosie industriby. Här på Agnesfrids gymnasium studerar Philip Freij, Benjamin Blixt och Johan Sörnlund innanmätet på en Volvo 264.
De tre 16-åringarna är förstaårselever på fordons- och transportprogrammet och tvekade aldrig inför gymnasievalet.
– Jag har alltid skruvat med motorcyklar och motorer. Det var ett naturligt val, säger Philip Freij.
– Min brorsa byggde en Ford Fairline från skalet. Jag hjälpte till, säger Benjamin Blixt.
– Jag skruvade på mormor och morfars bil när pappa inte lät mig skruva på hans, säger Johan Sörnlund.
För alla tre var det intresset, inte jobbmöjligheterna, som avgjorde gymnasievalet. Men det är knappast fel att det blir lätt att få jobb efter tre gymnasieår.
Situationen är desto mer besvärlig för motorbranschen.
Enligt en färsk branschrapport som Sydsvenskan tagit del av lider bilverkstäder och billackerare redan av en akut kompetensbrist.
”Den bristen förvärras om inte trenden bryts. Det riskerar att allvarligt hämma utvecklingen i branschen”, heter det i larmrapporten.
De 4 500 företag som verkar i motorbranschen i Sverige sysselsätter 60 000 personer. De har fullt upp att göra. I goda tider tar de hand om allt fler nya bilar. I dåliga tider är en åldrande bilpark i behov av ständiga reparationer.
Under de närmaste tre åren måste motorbranschen nyanställa 5 200 personer – dels för att åstadkomma en generationsväxling bland de anställda, dels för att ge bilverkstäderna en ny typ av kunskap.
– Moderna fordonstekniker hanterar information på ett annat sätt än äldre kolleger. Branschen behöver personal med allt bättre förkunskaper. Därför ligger snittpoängen bland våra elever högre än när jag själv gick på yrkesskolan, säger fordonsläraren Lasse Svensson.
I Malmö utbildas fordonstekniker idag på fyra olika gymnasieskolor. Men intresset är skralt. Eleverna på Agnesfrids gymnasium tror sig veta vad det beror på.
– Alla gör vad alla andra gör. De som söker sig in på natur- eller samhällsprogrammet väljer inte själva, säger Philip Freij.
– De faller för grupptrycket, inflikar Johan Sörnlund.
– Eller föräldrarnas krav, säger Benjamin Blixt.
De är överens om att de sökt sig till en intressant utbildning och att de går på en skola med duktiga lärare. Ingen av dem har några problem med lektionerna i svenska, engelska, matte och idrott.
Enligt de tre fordonsgrabbarna har allt för många ungdomar som enda mål att få status och ”tjäna hur mycket pengar som helst”. Men Philip Freij menar att det är bättre att bli arbetande bilmekaniker än arbetslös civilekonom.
Och de läser en av slutsatserna i larmrapporten om motorbranschen med viss tillförsikt:
”Föreställningen om att man inte kan tjäna bra utan högskoleexamen blir snabbt motbevisad när man ser till statistiken. Snittlönen för en tekniker som jobbar med tunga fordon ligger på 32 114 kronor i månaden”.

22 olika bristyrken

Akutsjuksköterska, billackerare, bilmekaniker, byggingenjör, byggtekniker, elingenjör, flygtekniker, förskolelärare, gruvarbetare, gruvingenjör, gymnasielärare, IT-arkitekt, kock, lastbilsmekaniker, läkare, maskinbefäl, mjukvaruutvecklare, operationssjuksköterska, plåtslagare, psykiatrisjuksköterska, soldat, specialpedagog, systemutvecklare, testledare, VVS-ingenjör.
Källa: Arbetsförmedlingen
Gå till toppen