Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Eko-ägget på stark frammarsch

Ekologiskt är hett bland matbutikernas kunder. Kanske starkast av de inhemska produkterna glöder eko-ägget. Allt fler är beredda att betala dubbelt kilopris för ett hållbart sexpack.

Bild: Peter Frennesson
I fjol ökade ICAs försäljning av ekologiska ägg med hela 40 procent. Även matgrossisterna Axfood och Bergendahls ser en tydligt ökad efterfrågan.
– Försäljningen av eko-ägg de senaste åren överskrider kraftigt vår generella försäljningsutveckling, säger Mikael Lagerwall, informationschef på Bergendahls.
Under senare år har svenskarnas totala äggätande ökat gradvis under senare år efter en stordipp under 1990-talet fram till 2000-talets början. 2011-2012 ökade direktkonsumtionen av skalägg med ett kilo per person och år, till 11,7 kilo. LCHF, GI och andra proteindieter är ett av skälen till det starka uppsvinget, tror Åsa Lannhard Öberg på Jordbruksverket.
2013 var all-time-high för köttprodukter, med en högre förbrukning än någonsin tidigare. Det är rätt naturligt att ägg, som är ett högvärdigt protein med ett ganska lågt kilopris, hänger med på proteinvågen.
Även Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg, tror att proteindieterna har bidragit till den stadigt ökande äggkonsumtionen.
– Folk har blivit mer medvetna om fördelarna med att äta ägg, och mindre rädda för att äggen ska höja kolesterolvärdet. Det är en falsk myt som håller på att suddas ut, säger hon.
– Men vi hoppas ju också att ökningen beror på att vi har varit lyckosamma i vår marknadsföring
Preliminära siffror från Svenska Ägg visar att vår totala skaläggsproduktion ökat med fyra procent mellan 2012 och 2013. För ekologiska ägg är ökningen mer än fyra gånger större: hela 18 procent.
Samtidigt minskade konsumtionen av ägg från höns i inredda burar minskade med 16 procent.
Branschorganisationens ordförande, eko-äggproducenten Charlotte Norrman Oredsson, jublar över det ökande äggätandet.
– Ägget är vackert, färdigförpackat, nyttigt och klimatsmart och har tusen användingsområden. Med ägg kan du laga en trerätters måltid, blanda färg till vardagsrummet, tvätta håret - om vilket annat livsmedel kan man säga det?
Ekologiskt eller inte vill hon låta vara osagt.
– Konsumenten måste själv välja. En del har inte råd att handla ekologiskt, andra bryr sig inte om etik och miljö. Alla ägg är nyttiga, sen handlar det om egna val och personlig moral.
Gå till toppen