Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Socker ökar risk för hjärtsjukdom

Godis och läsk ökar inte bara risken för att du lägger på dig några kilon.

De flesta svenskar får i sig alldeles för mycket sött i sin dagliga mat – trots att vi under de senaste halvseklet köpt allt mindre socker.
Sockerinnehållet i förädlade livsmedel – i allt från bröd och konserver till djupfryst färdigmat och såser – har nämligen ökat i motsvarande grad.
Men sockret är inte bara en kalorifälla. Det är en akut hälsofara.
En färsk studie från det amerikanska smittskyddsinstitutet CDC visar på ett eget oberoende samband mellan socker och dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar.
Enligt Lundaprofessorn Charlotte Erlanson-Albertsson kan de nya amerikanska rönen vara startskottet för nya typer av råd för sockerintag ”där man tänker mer på hälsa och mindre på fetma”.
– Livsmedelsverket bör snäva åt sina gränser för hur mycket socker vi bör ha i vår mat. De råder oss idag att en tiondel av energiintaget bör komma från socker. Det är på tok för mycket, säger hon.
Livsmedelsverket har dock inga planer på att revidera gränserna.
– Det finns inget i forskningen som stödjer att vi bör gå lägre, och det är inte heller realistiskt att sätta målet lägre. Men hälften av alla svenskar får i sig mer än tio procent av sin energi från socker, och det är inte bra, säger Anna-Karin Lindroos, dietist på Livsmedelsverket.
Enligt Lindroos ska verket i år se över sina kostråd, och i denna översyn kommer även råd om sockersötade produkter att granskas.
Charlotte Erlanson-Albertsson ger dock egna kostråd som ligger vid sidan om de statliga normerna. Hon menar att medvetna konsumenter bör vara försiktiga med ”processade produkter”:
– Det finns många livsmedel som låter nyttiga, men som i själva verket är sockerfällor. Nu visar det sig att de också är rena hälsofällor.
Hon pekar särskilt ut juicer, söta frukostflingor, smaksatta yoghurtprodukter och matbröd som farliga sockerfällor. Inte heller lightläsker eller alternativa sötningsmedel är i Lundaprofessorns ögon särskilt ”nyttiga”.
– Man ska helst undvika sötningsmedel. De aktiverar hjärnans belöningssystem och gör oss beroende av den söta smaken, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.
Malmöläkaren Ralf Sundberg är flitig debattör kring kostråd, fettintag och sockerbehov. Han tror att flera aktörer kommer att försöka motbevisa de nya amerikanska rönen.
– De lär bli omtvistade. En del stora livsmedelsintressen med starka band till sockerindustrin lär kasta tvivel kring studien. Att socker omvandlas till farligt fett är det hemligaste av hemliga inom näringsfysiologin. Många experter är rädda att bli av med forskningsanslag, säger han.
Ralf Sundberg påminner om att sockerstudien bekräftar hypoteser från den amerikanske forskaren Robert H Lustig om att socker är farligare än fett, att en allt för hög sockerkonsumtion rubbar ämnesomsättningen och att socker också kan framkalla åderförkalkning, artros, alzheimer, diabetes och cancer.
– Den här studien kan leda till nya forskningsprojekt om kopplingen mellan socker och våra vanligaste folksjukdomar, säger han.

Högst en tiondel av energin bör komma från socker

Debattera och ställ frågor om socker på Sydsvenskan.se idag klockan 15. Deltar gör bland annat Charlotte Erlanson-Albertsson, aptitforskare och professor vid Lunds universitet.
Enligt Livsmedelsverkets råd bör maximalt 10 procent av det dagliga energiintaget komma från socker.
Det innebär att den rekommenderade dosen är 53 gram socker per dag för kvinnor och 70 gram per dag för män.
För den som ökar dagsdosen av socker från 8 till 17 procent av energiintaget ökar risken för att dö i en hjärt-kärlsjukdom med 38 procent, enligt de nya amerikanska rönen.
För en person som hämtar en tredjedel av sin energi från socker blir risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar fyrdubblad.
Gå till toppen