Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Vänskap och musik är det viktigaste i hennes filmer

Alexandra Dahlström slog igenom som 14-åring med ”Fucking Åmål”. I dag är hon både regissör och skådespelare, med vänskap och musik som återkommande teman.

”Det är när man delar med sig som det blir intressant på riktigt”, säger Alexandra Dahlström som ofta utforskar vänskap i sina egna filmer.Bild: JESSICA GOW / TT
Alexandra Dahlström har mycket på gång. Hennes senaste kortfilm ”Fågel Fenix” hade premiär på Stockholms filmfestival före jul. Nu går hon en manusutbildning, samtidigt som hon klipper sin första långfilm.
– Det är för tidigt att tala om den, men det är en punkig film om kvinnlig vänskap, och den har världens bästa musik, säger hon.
Att musiken är viktig är inte förvånande – Alexandra Dahlström är dj sedan många år och har regisserat musikvideor och kortfilmer. Hon väljer alltid musiken till sina filmer och har samarbetat med musiker som Andreas Kleerup och den tyske technokompositören Frank Wiedemann.
Vänskap är ett tema hon återkommer till, framför allt kvinnlig sådan.
– Det finns en rå urkraft i kvinnlig vänskap som jag tror att många människor inte har upptäckt, eftersom tjejer så ofta spelas ut mot varandra i olika situationer. I stället för att hitta styrkor hos varandra så konkurrerar man, och jag tror att det gör oss väldigt ensamma.
Hon beskriver hur hon en gång släppte allt för att coacha en kompis inför antagningen till en skådespelarutbildning. Sedan fick hon själv tre huvudroller på en sommar, och befann sig på filminspelning i Rio när väninnan ringde upp och berättade att hon kommit in på utbildningen. Alexandra Dahlström är övertygad om att händelserna hänger ihop.
– Ju mer man ger, desto mer får man, säger hon.
Hennes stora genombrott kom 1998 med Lukas Moodyssons långfilmsdebut ”Fucking Åmål”, som gjorde internationell succé och gav henne en Guldbagge. Alexandra Dahlström blev dock snabbt trött på att förknippas med rollen hon spelat som 14-åring. Den extrema mediebevakningen fick henne att plugga hårdare.
– Skolan blev det roligaste jag visste av den enkla anledningen att det var så jag kunde slipa mina knivar. Jag visste att intellekt är starkare än yttre bekräftelse.
Filmsuccén öppnade också dörrar för roller i filmer som ”Fröken Sverige”, ”Blondie” och konstnären Fia-Stina Sandlunds ”Fröken Julie”-projekt. Nu har hon också hittat vänner och sammanhang som är trygga och ger kreativitet och glädje.
– Det har jag sökt efter hela livet. Jag var mycket mer för mig själv förut, säger hon.
Hon talar om bilden av framgång som snedvriden bland många unga, som tror att det handlar om galor och att ha ”kändis” som ett yrke. I stället borde fokus ligga på glädjen i att åstadkomma något bra.
– Hittar man inte den glädjen är det ingen idé att hålla på. Min största insikt har varit att hårt arbete är det som leder fram till något väsentligt.

Alexandra Dahlström

Gör: Skådespelare, regissör.
Bor: I Stockholm.
Familj: ”Storasyster, mamma, pappa, pojkvän, och en massa fantastiska vänner.”
Aktuell: Fyller 30 år i morgon.
Firar: ”Sveriges, eller kanske världens, bästa band Vulkano kommer att spela på Marie Laveau i Stockholm den 21 februari, och då kommer jag att samla mina vänner och ha fest där.”
Om att fylla 30: ”Man börjar inse att även om vägen man har valt är supersnirklig och konstig så är det just ens egen väg. Det är bara du som kan gå den här jättekonstiga vägen, och det spelar ingen roll var du kommer fram någonstans.”
Det gör mig glad: ”Att det snöar, och att jag snart är klar med min första långfilm som jag har hållit på med så länge.”
Gå till toppen