Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Tåget över bron dyrast i Europa

Biljetten kostar 2,10 kronor per kilometer. Bara västeuropeiska höghastighetståg är i samma liga.

En genomsnittlig tågbiljett på sträckan Malmö–Köpenhamn kostar 2,10 kronor per kilometer. Det är dyrast i Europa.Bild: Patrick Persson (2013)
Det är den internationella järnsvägsorganisationen Union Internationale des Chemins de fer, UIC, som har kartlagt biljettpriser och banavgifter längs 103 järnvägssträckor runt om i Europa. De högsta biljettpriserna tas ut på de höghastighetståg som trafikerar Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Spanien och Italien.
Men sträckan Malmö C–Köpenhamn H skiljer ut sig. Trots att det är en järnvägssträcka som är byggd för normaltåg kostar en genomsnittlig biljett 2,10 kronor per kilometer.
Bara på höghastighetståget Eurostar från London till Bryssel är kilometerpriset högre. Den rangordningen kan man dock ifrågasätta.
UIC har nämligen beräknat kilometerpriset Malmö–Köpenhamn utifrån en totalsträcka på 52,7 kilometer. Sedan Citytunneln blev klar har dock totalsträckan krympt till 35 kilometer. Därmed har kilometerpriset blivit ännu högre.
Det kostar idag 105 kronor att ta sig från centrala Malmö till centrala Köpenhamn på en biljett i andra klass. Men eftersom en biljett Hyllie–Kastrup (20 kilometer) kostar lika mycket som biljetten Malmö C–Köpenhamn H går det att påstå att biljettpriserna för tågresan över Öresundsbron är överlägset högst i Europa.
Också sträckan Stockholm–Göteborg är med i UIC:s jämförelse. Där är biljettpriserna de tredje högsta i Europa.
Biljettpriserna är dock lägre på andra skandinaviska tåglinjer. Sträckan Oslo–Köpenhamn hamnar på plats 25, Oslo–Trondheim på plats 33, Helsingfors–Åbo på plats 41, Köpenhamn–Esbjerg på plats 56 och Stockholm–Oslo på plats 79 i UIC:s sammanställning.
Sammanställningen visar att tågbiljetter generellt är billiga i nordligaste Europa. På sträckan Stockholm–Oslo är kilometerpriset bara en femtedel av vad den är på sträckan Malmö–Köpenhamn. De allra billigaste tågbiljetterna säljs dock i Baltikum, Tjeckien och Slovakien.
UIC:s jämförelser gäller prisbilden under 2012. Det gäller också för kartläggningen av banavgifterna i Europa.
Enligt UIC har Sverige de femte lägsta banavgifterna i Europa. Bara i Estland, Norge, Finland och Slovenien betalar järnvägsbolagen mindre för att få utnyttja spåren.
Men också när det gäller banavgifter utmärker sig Öresundsbron. Enligt UIC-rapporten kostar det för varje tåg 8,36 euro (78 kronor) per kilometer att ta sig från Malmö till Köpenhamn. Man måste söka sig ut på de västeuropeiska höghastighetsnäten för att hitta en så hög banavgift.
– Järnvägssträckan mellan Malmö och Köpenhamn är visserligen en konventionell linje. Den taxa som varje tåg betalar är hög på grund av Bron, säger Paulo F Teixeira, en av författarna bakom rapporten.
Sydsvenskan har varit i kontakt med både Skånetrafiken och ansvariga politiker för att få svar på frågorna varför en biljett är så dyr, vad som kan göras åt det och hur det påverkar resandet. Ingen kan dock på stående fot ge några svar.
Gå till toppen