Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Så blir du en riktig Malmötrafikant

Jenny Erikssons guide för att bli en riktig Malmö-
trafikant får både ris och ros. Vad tycker du?

Snart tretton år i Malmö har lärt mig hur stadens trafik fungerar. Följ den här guiden för att bli en riktig Malmötrafikant.

Fotgängare:

Om du ger dig ut på gatorna när det är mörkt, var gärna själv klädd så mörkt som möjligt, helst i svart från topp till tå. Använd inte reflex för då märker du bara ut dig. Reflex är för lantisar, och möjligtvis barn.
Anamma sedan den så kallade ”zebraregeln” in absurdum. Det innebär att du slänger dig ut på övergångsställen utan att förvissa dig om att bilister har sett dig. Glöm bort allt du lärde dig i förskolan om att först titta till vänster, sedan till höger och sedan vänster igen.
Detta kombineras gärna med att dra jackans luva långt fram på huvudet och ha hörlurar med musik i öronen. På så sätt slipper du både se och höra den störande trafiken. Gör gärna allt detta i rusningstrafik kring Södervärn, Värnhem eller annan plats med mycket trafik.
Det går också att helt strunta i övergångsställena. Snedda i stället över gatan, utan att se dig för.

Cyklister:

Det är bra om du inte har körkort. Riktiga Malmöcyklister kan inte trafikregler. Det funkar även att kunna reglerna men strunta i dem. Jag menar, hur stor roll kan det spela om just du bryter en regel? Att till exempel sträcka ut armen för att visa att man tänker svänga, är faktiskt lika fånigt som att bära reflex.
Och är det verkligen så att zebraregeln bara ger fotgängare företräde? Om bara tillräckligt många cyklister kastar sig ut på övergångsställena tillräckligt ofta, måste bilisterna till slut släppa fram dem.
Är det förresten någon som har hört talas om att en upp- och nervänd gul triangel med röda kanter kan betyda att cyklister ska lämna företräde för bilar? I korsningen mellan cykelvägen längs Kungsgatan och bilvägen på Exercisgatan fanns tidigare sådana skyltar uppsatta. Där utnyttjade cyklisterna en form av direktdemokrati genom att konsekvent strunta i detta. Skyltarna sitter fortfarande kvar, men har vänts så att det numera är bilisterna som ska lämna företräde.

Bilister:

Försök glömma det mesta från körskolan. Inte behöver man väl blinka bara för att man har tänkt svänga? Och hastighetsskyltar, de är väl mest en rekommendation? Det måste ju vara okej att vrålköra i 100 km i timmen på en två kvarter lång bostadsgata mitt inne i stan. Folk får ju se sig för.
Har du för övrigt sett någon använda högerregeln i Malmö? Nej, just det. Gör inte det du heller. Det leder bara till förvirring och du kan bli påkörd. Låtsas i stället att alla gator som just du kör på är huvudled och att andra ska väja för dig.
En regel du dock (oftast) följer är zebraregeln. Men du vill inte låtsas om det för tidigt. Gasa alltså när du är på väg mot ett övergångsställe där någon ser ut att vara på väg över. Ställ dig sedan på bromsen precis när du är framme. Om personen vid övergångsstället ser lite förvirrad ut så vinka irriterat. Det går också bra att tuta om hen inte fattar tillräckligt snabbt.
Lycka till!
Gå till toppen