Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Stridsvagnar kör sista varvet

Över hundra leasade stridsvagnar ska tillbaka till Tyskland.

En stridsvagn är lätt att köra – i alla fall enligt mekaniker Sven Meyer.
– Det är som att köra en bil, ingen större skillnad. Förutom att en stridsvagn är bredare och saknar växelspak, säger han.
Över hundra leasade stridsvagnar ska tillbaka till Tyskland.
Mekanikern Sven Meyer är från det tyska företaget Rheinmetall som ansvarar för att transportera tillbaka de gamla stridsvagnarna av modell 121 – också kallade Leopard – från Sverige till Tyskland.
Det handlar om över hundra vagnar, som väger ungefär 55 ton styck. De flesta har varit placerade i olika förråd i Skåne.
I åratal har de stått i väntan på beslut om vad som ska hända med dem.
– Dessa stridsvagnar ingick i den moderna brigaden som vi utvecklade under 1980- och 90-talen. När vi behövde modernare stridsvagnar kom man överens om att hyra dessa av Tyskland medan vi byggde om vårt stridsvagnsvapen. Det var ett tillfälligt lån, säger Lars Bergecliff, chef för försörjningsavdelning Syd inom Försvarsmakten.
Stridsvagn 121 kom således hit i början på 1990-talet. Men det tillfälliga lånet visade sig bli långdraget.
Sedan flera år tillbaka använder svenska försvarsmakten en nyare modell stridsvagnar, modell 122, och de gamla lånade vagnarna har mest tagit plats och kostat underhåll.
– Nu är vi glada att bli av med dem. De har inte ens använts så mycket i utbildningar de senaste femton åren, säger Lars Bergecliff.
Men det visar sig att även själva transporten till Tyskland blir en segdragen historia.
I skogen utanför Höör, där femton av vagnarna förvaras och där mekanikern Sven Meyer med team jobbar för att äntligen lasta de fyra första stridsvagnarna på transportfordon, stod samtliga stridsvagnar fortfarande stilla kvar i sina förråd på lördagsmorgonen. Trots att åtminstone åtta av dessa femton skulle ha nått Tyskland under veckan.
Anledningen till stillaståendet var bland annat att fel sorts transportmedel hade beställts.
– Dragbilen var för smal och det blev en säkerhetsrisk att lasta på de breda stridsvagnarna. Nu har vi sett till att det finns bredare dragare. Dessa ska sedan tillbaka igen till Sverige och hämta en ny omgång stridsvagnar, säger Martin Gulam som är på plats för att hjälpa det tyska Rheinmetall med logistiken.
Det tar veckor att forsla tillbaka vagnarna till försvarsföretaget Rheinmetall i Tyskland, där de sedan ska repareras för att kunna användas av andra länder, vilka är ännu oklart.
Under lördagseftermiddagen var de fyra stridsvagnarna slutligen lastade och på väg till Tyskland.
– Före årsskiftet skickades ett femtiotal stridsvagnar. Med dessa fyra fortsätter nu processen under våren, säger Lars Bergecliff.
Gå till toppen