Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Henrik Bredberg: De far illa i taxibilarna

Bakom Centralen i Malmö hade Socialdemokraterna igår bullat upp med kaffe, sockerbullar och två S-märkta kommunalråd.
Andreas Schönström och Milan Obradovic hade nog inte hoppats på en gullig träff med välvilliga väljare. Och de fick, trots kylan, det hett om öronen.
En efter en vittnade taxiförare i Malmö om en bransch i förfall.
De talade om arbetsdagar på 13–14 timmar, upp vid fyratiden på morgonen, jobb sex dagar i veckan och en lön på kanske 13 000 kronor. Före skatt.
En förare nästan viskade att han i april börjar stämpla istället, då kan han få nästan 12 000 och ett socialt liv på köpet.
Lone Olsson på Transportfacket berättade om en förare som tjänade 9 000 brutto och tvingades fylla på med socialbidrag.
”Vi utnyttjas som slavar”, sade en taxichaufför.
Sven-Arne Johansson, Taxi Skåne, hade åtta anställda. Nu avvecklar han:
”Det är helt omöjligt” att klara ett taxiåkeri idag by the book, utan att fiffla.
Rena skräckhistorierna.
Plötsligt vändes missnöjet vid Centralen mot kommunalrådet. Plötsligt blev Andreas Schönström boven i dramat.
Malmö stad sparar stora pengar på att ge avtalen för färdtjänst, skolskjutsar, sjukresor och tjänsteresor – i fjol totalt 965 000 resor – till smarta bolag som dumpar priserna i upphandlingar. Dessa bolag äger inga taxibilar, bara beställningscentraler, och pressar sedan små enskilda åkerier att köra kunderna för en allt lägre ersättning.
”Jo, det är ett race mot botten”, medgav Schönström. Men kommunalrådet var inte alls bekväm i skurkrollen. Han slog ifrån sig.
Schönström skyllde på kraftig överetablering och mariga upphandlingsregler. Han redogjorde sedan för hur det rödgröna styret i Malmö satsar på ”vita jobb-modellen”. Han vill i upphandlingar kunna kräva schyssta villkor fullt ut för dem som indirekt jobbar för kommunen.
Han tänker också försöka få sitt parti att kräva en omreglering av den taxinäring som avreglerades 1990.
Taxiåkare Johansson hade en annan idé. Kommunen bör sluta avtal direkt med, säg, 150 små taxiåkare i Malmö.
Gärna enklare upphandlingar, där mindre bolag ges en ärlig chans. Bättre uppföljning och kontroll behövs också, så att kvalitet, inte bara pris, spelar roll för vart kontrakten går.
För förarnas skull, och i längden kundernas och skattebetalarnas.
Dessutom:
Marknadsekonomin alstrar välstånd, men den får dåligt rykte när det börjar lukta rövarkapitalism.
Gå till toppen