Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Passagerarna struntar i bältet

Nio av tio busspassagerare på motorvägen mellan Malmö och Lund struntar i bälte – trots att det är lag på att spänna fast sig.
Från och med lördag får bussarna dessutom köra fortare än idag.

Finns det bälte på bussen ska det användas. Men trots att lagen är tio år gammal – och trots att bältesforskning på personbilar visar att användning halverar risken för svåra skador – struntar många i det.
När tidningen räknade på åtta motorvägsturer mellan Malmö och Lund hade bara 18 av 203 passagerare spänt fast sig.
– Det är jättelite. Och ganska förvånande att man inte tar chansen att använda bälte. De flesta skulle ju aldrig sätta sig i en personbil utan att ta på bältet, säger Ulrika Mebius, informatör på Skånetrafiken.
Anders Wretstrand, trafikforskare vid Lunds tekniska högskola, tror att många tycker det är bökigt att ta på sig bussbältet när det är trångt eller man har väskan i knäet.
– Jag tror också att det kan vara en vanesak. Det tog väldigt lång tid från att det kom bälten i bilar tills att folk började använda dem.
Kanske känner sig många också säkrare i en buss, resonerar Anders Wretstrand. De allvarliga bussolyckorna – med döda eller svårt skadade – är så få att de i statistiken inte ens registreras enskilt.
– Det finns studier som visar att det är tio gånger säkrare att åka buss än bil, säger Anders Wretstrand.
– Bussar är så tunga att när de kolliderar med en bil blir det sällan en kraftig smäll för bussen.
Göran Forssén, branschchef på Sveriges bussföretag, tror dessutom att förarnas skicklighet bidrar.
– De är ju vana yrkestrafikanter som dessutom måste följa regelverk om vila och annat.
Bussbolag har upplysningsplikt om bälteslagen. På Skånetrafiken finns skyltar och i många långfärdsbussar informerar föraren i mikrofon. Men risken för att polisen ger dig 1 500 kronor i böter är närmast obefintlig.
– Jag har aldrig sett det, och jag har sysslat med detta i flera år, säger Pia Stenmark som har hand om Skånepolisens ordningsförelägganden.
På lördag ökar den högsta tillåtna hastigheten för bussar som har bälten från 90 till 100 kilometer i timmen.
Både trafikföreningen NTF och transportarbetareförbundet är kritiska – med hänvisning till säkerhet, miljö och ökad stress för förarna.
Men trafikverket bedömer riskerna som små, då ökningen är liten och endast aktuell på större vägar där säkerheten normalt är större.

Höjd hastighet – liten tidsvinst

Skånetrafiken: Tror att tidsvinsterna blir marginella men ska studera dem och eventuellt korta restider i nästa tidtabellsbyte efter sommaren.
Swebus Express: Har bussarna låsta på max 95 kilometer, men ska nu låsa upp en eller två för högre hastighet. Tidsvinster, miljöpåverkan och bränsleförbrukning ska sen ligga till grund för om man ändrar tidtabellerna.
Nettbus Express/Nettbuss Bus4you: Justerar en del körtider från 28 april. Till exempel blir sträckan Lund–Oslo 15 minuter kortare.
Gå till toppen