Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

I det specifikt privata

Folie à Deux. Konstföreningen Aura, Lund. T o m 16 mars.

Lars Embäck: Folie à Deux.Bild: Lars Embäck, 2014
Hundratals gammaldags glasburkar för konservering omringar ett köksbord på Auras övervåning. Vissa detaljer antyder att vi befinner oss på 1950–1960-talen. En hatthylla, två små damskor, tidstypiska gardinhållare.
Det handlar om minnen i Lars Embäcks installation ”Folie à Deux”, som upptar hela huset. Personliga, som blir allmänna. ”Precis ett sånt bord fick jag av Åke och Gun i bröllopspresent”, säger en äldre man till sitt sällskap när han kommer in i rummet. Men minnena som Embäck bearbetar är betydligt mörkare.
På en vägg sitter ett utdrag ur vad som tycks vara en journal. Ett A4-blad på kall prosa som rymmer mängder av smärta och vanföreställningar. Framförallt tydliggörs den dubbelt utsatta position som ett barn hamnar i av att ha en sjuk förälder. Dels genom den dysfunktionella kontakten med den vuxne, dels genom omvärldens normalitetstörstande blickar och viskningar. I texten får även glasburkarna sin förklaring.
I galleriets källare finns ett verk som består av dussintals kitschiga porslinsfigurer i en ring på golvet. Från väggarna hörs röster mässa ord som börjar på ”in-” och ”ut-”. Den osunda fixering som gestaltas skapar inte bara associationer till allvarliga tillstånd som psykoser, utan även till ”lindrigare” avvikelser som tvångstankar och olika typer av missbruk – allt från monomant samlande av julbockar till alkoholism.
Genom att vara så privat och specifik, lyckas Embäck skapa något som har stor chans att framkalla igenkänning hos betraktaren – även om man inte delar exakt just de erfarenheter som ligger till grund för utställningen.
Gå till toppen