Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Maria Wetterstrand: Maria Wetterstrand: "Skärpa kraven på arbetssökande är inte lösningen."

Tusentals människor står i kö i februarivädret för att träffa tio företagare som söker personal. Alla har blivit inbjudna av Arbetsförmedlingen. De och många tusen till. Det blir till slut så svårhanterligt att polis måste tillkallas. Rekryteringsträffen ställs in, kontoret stängs och vare sig företagare eller arbetssökande får träffa den de hoppats få träffa.
Maria Wetterstrand är fri grön debattör, tidigare språkrör för Miljöpartiet. Satt i riksdagen i tio år. Född i Eskilstuna och har en magisterexamen i biologi.
Misstaget av Arbetsförmedlingen i Stockholm att bjuda in drygt 60 000 personer till en och samma rekryteringsträff hånades i sociala medier i veckan. Och visst häpnar man. Men alla kan göra misstag. Ett tekniskt fel, menar Arbetsförmedlingen och ber om ursäkt.
Så låt detta vara hänt. Låt oss bara konstatera att det finns väldigt många arbetssökande, att det knappast tycks vara ett problem att arbetssökande inte skulle vilja ha jobb och att utbudet på rekryteringsmöten inte tycks fylla efterfrågan.
Lägg sedan till historien om dataföretaget som kontaktade Arbetsförmedlingen för att få hjälp att hitta rätt person till ett jobb. En attraktiv bransch, ett jobberbjudande riktat mot ungdomar, inga höga krav på utbildning. Det fanns över 350 arbetssökande ungdomar i kommunen. Efter sex veckor hade Arbetsförmedlingen lyckats få fram noll (!) förslag på personer. Till slut hittades en praktikant.
Vid nästa kontakt fick de löfte om hjälp att hitta ytterligare praktikanter. Efter fem månader hade ingenting hänt. När företaget berättat om detta har många hört av sig och känner igen sig i historien.
En arbetsförmedlare förmedlar knappt ett jobb per månad, enligt en granskning gjord av Svenskt Näringsliv 2010. I Riksrevisionens undersökning Ungdomars väg till arbete visas att tre av fyra arbetsförmedlare som jobbar med ungdomar tycker att de själva lägger för lite tid på arbetsgivarkontakter. Där konstateras också att väldigt lite görs de första 90 dagarna, före jobbgarantin. Övriga arbetsuppgifter tar helt enkelt för mycket tid.
Arbetsförmedlingen lägger mycket arbete på att kontrollera de arbetssökande, pådrivna av ständigt nya krav från regeringen. I september förra året kom till exempel kravet på att varje arbetssökande en gång i månaden ska lämna en skriftlig rapport över sina jobbsökaraktiviteter. Den som tror att det avlastar arbetsförmedlarna, så att de kan ägna mer tid åt hjälp med arbetsgivarkontakter, räcker upp en hand.
De arbetssökande vill få jobb. Det är inte där problemet ligger. Visst, det är brist på jobb, men det finns också avgörande brister i Arbetsförmedlingens arbete med att matcha arbetsgivare och arbetssökande. Att skärpa kraven på arbetssökande är inte lösningen.
I torsdags utsågs en ny generaldirektör för Arbetsförmedlingen. Han heter Mikael Sjöberg och får en tuff uppgift. Frågan är om det alls är en arbetsförmedling han blir chef över. ”Kontrollmyndigheten för arbetslösa” vore kanske ett mer passande namn. Eller som en av de 60 000 inbjudna till den där rekryteringsträffen uttryckte det: ”De ställer krav på oss, men vilka krav ställer de på sig själva?”
Gå till toppen