Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Ny stambana Malmö-Stockholm närmare verklighet

Nya järnvägar för snabbtåg mellan Stockolm, Göteborg och Malmö kostar upp till 170 miljarder kronor.
Men Trafikverket varnar i en utredning för buller och barriärer genom landskapet.

Bild: Kasper Dudzik (arkiv)
Södra stambanan mellan Malmö och Stockholm är svårt överbelastad, liksom banan från huvudstaden till Göteborg.
Regeringen vill bygga nya stambanor anpassade för supersnabba tåg som klarar sträckan Malmö-Stockholm på tre timmar i 320 kilometer i timmen.
På måndagen lämnade Trafikverket en snabbutredning om förutsättningarna till infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M). I den föreslår verket att regeringen ger klartecken till en ”åtgärdsvalsstudie” för sträckan Jönköping- Malmö.
Det betyder att planeringen snabbas upp.
– Vi ska se vilka tekniska lösningar som kan användas och i vilken korridor genom landet det är bäst att dra fram den nya banan, säger generaldirektör Gunnar Malm.
Sen tidigare finns flera förslag om möjliga sträckningar genom södra Sverige:
  1. Region Skåne föreslog i höstas att Södra stambanan snarast byggs ut till fyrspår mellan Lund och Hässleholm, ett förslag som stöds av de statliga järnvägsbolagen SJ och Green Cargo. Det ger bara utrymme för snabbtåg som kör i 250 kilometer i timmen.
  2. Men nyligen bytte Region Skåne spår och anslöt sig till utredningsförslaget från Stambanan.com. Den nya järnvägen Lund-Hässleholm föreslås gå öster om Eslöv och väster om Höör. Grundtanken stöds nationellt av både Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
  3. Ett tredje förslag kommer från Europabanan, en sammanslutning av ett femtiotal kommuner och organisationer längs E 4 genom Skåne och Småland. Deras tanke går ut på att en ny höghastighetsbana bör gå från Jönköping till Helsingborg via Värnamo och Ljungby. Därefter söker sig tågen vidare till kontinenten via en HH-tunnel.
I rapporten till regeringen framstår en sträckning som kallas US2 som ett huvudalternativ. Det påminner om alternativ 2 ovan. Från Malmö via Lund plöjer banan rakt norrut genom Skåne och vidare via Ljungby till Jönköping.
– I dagsläget lutar vi åt den sträckningen. Men innan vi tar slutlig ställning måste vi utreda mer, säger Gunnar Malm.
Trafikverket bedömer att kostnaden för hela snabbtågspaketet Stockholm-Göteborg-Malmö blir 110-170 miljarder kronor.
Det kan finansieras med höjda banavgifter, lån från Riksgälden och bidrag från EU - förutom investeringar från stat och kommuner.
Nyttan med snabbtågsbanorna blir att det övriga trafiknätet avlastas så att tågtrafiken flyter smidigare. Dessutom blir det betydande tidsvinster för passagerarna.
Däremot blir de positiva klimateffekterna marginella.
Trafikverket varnar istället för miljöproblem som måste lösas. De nya stambanorna blir ”barriärer” i landskapet. Och det krävs höga skyddsskärmar mot bullret.
Vad tycker du? Kommentera denna artikel här.
Gå till toppen