Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ett riktigt bra val – Per Lindström om årets Hasselbladspristagere Miyako Ishiuchi

 Miyako Ishiuchi är en viktig föregångare och förebild, skriver Per Lindström.

Det var på Paris Photo, där jag hittade hennes bok ”Yokosuka Story” från 1979 där hon berättar om hur det var att växa upp i skuggan av en stor, amerikansk flottbas under det kalla kriget, och det var bara prislappen som fick mig att avstå – japanska fotoböcker är eftertraktade och Miyako Ishiuchis debut visade sig inte vara något undantag.
På sjuttiotalet var hon trogen den tidens japanska tradition med tungt poetiska och starkt subjektiva betraktelser. Men i motsats till flera av hennes mer namnkunniga manliga kolleger har Miyako Ishiuchi lyckats förnya sig och hittat en väg som känns som hennes – mot en mer stillsam och reflekterande fotografi. Mest känd är hon nog för ”Mother’s” som visades på Venedigbiennalen 2005, där hon dokumenterade sin döda mors ägodelar, speciellt de som varit i direkt kontakt med kroppen.
Mycket i Ishiuchis fotografi handlar om yta – människors hud och personliga kläder och dess förmåga att både dölja och avslöja vad som finns under. Ytan som en gräns mellan det yttre och inre, det synliga och osynliga, det förflutna och nuet, en yta som ofta bär ofta spår av tidigare händelser och därför är en viktig del av berättelsen om tidens gång – själva förutsättningen för all fotografi.
Hasselbladsstiftelsen talar i sin motivering om Miyako Ishiuchis starka karaktär och kompromisslösa vision, om en extremt sammanhållen och utvecklande beslutsamhet och förmåga att utnyttja kamerans hela estetiska potential och man ser henne som en viktig föregångare och förebild för yngre konstnärer, ”inte minst som kvinna verksam i det mansdominerade japanska fotografiska fältet”.
För ”några av de mest kraftfulla och personliga skildringarna av efterkrigstidens Japan” fick Miyako Ishiuchi i går en guldmedalj och en miljon kronor vid en ceremoni i Tokyo. Först i november kommer hon till Sverige och Göteborg för att medverka på öppningen av den årliga pristagarutställningen på Hasselblad Center med tillhörande seminarium.
I torsdagens pressmeddelande framhålls att Hasselbladspriset ”anses som världens viktigaste pris i fotografi”. Bättre hade nog varit att skriva ”vill vara”. Det är numera många som konkurrerar om uppmärksamheten samtidigt som minnet av Victor Hasselblad (1906–78) och hans gärningar förbleknar …
Idag, när fotografin är allas och ingens egendom, är ett internationellt fotopris inte större än den senaste pristagaren och inte angelägnare än den senaste utställningen/boken och i det perspektivet är Miyako Ishiuchi ett riktigt bra val, också för Hasselbladspriset.
Gå till toppen