Bil & Trafik

Bilen – en manlig statussymbol

Ungefär dubbelt så många män än kvinnor köper bil.
Men det är inte bara så att männen köper bilen, det är också de som kör den.
För männen är bilen en statussymbol.

– Jag tror att det handlar om traditioner, säger Anette Myht, statistiker på Trafikanalys som står bakom siffrorna.
Det finns flera anledningar till varför dubbelt så många bilköpare är män än kvinnor. Män har körkort i högre utsträckning, kvinnor har lägre medelinkomst och bilen verkar vara mannens arena i familjen, då han både sköter och kör den.
– Det är inte biologiskt betingat att männen köper bil, utan det är snarare en statussymbol, säger Joanna Dickinson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
När bilen fick status för hushållen på 1940-och 1950-talet var kvinnorna hemma och satt sällan bakom ratten.
– Så har det varit väldigt länge och det har legat kvar lite.
Enligt Joanna Dickinson lägger en man 21 procent av sin inkomst på transport, en kvinna utan barn lägger 15 procent och en kvinna med barn lägger endast nio procent.
– Resandet påverkas av hur vi delar upp arbetet i familjen. Ansvaret för barn och hem gör att kvinnan ofta tar ett jobb närmare hemmet. Dessutom åker de mer kollektivt, säger hon.

Män och kvinnor som köper bil

Att dubbelt så många bilköpare är män än kvinnor gäller också på länsnivå.
År 2013 var det mest jämställt i Gotlands län där ungefär 42 procent av bilköparna var kvinnor. Minst jämställt var det i Västerbottens län där kvinnorna endast utgjorde 33 procent.
År 2002/2003 var Skånes län mest jämställt där ungefär 40 procent av bilköparna var kvinnor. De minst jämställda länen var Östergötlands och Västmanlands län där endast 30 procent av bilköparna var kvinnor.
Källa: Trafikanalys (TT)
Gå till toppen