Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En sinnesskärpare

”Spectrum Counterwaves”, Galleri Krets, Malmö, t o m 9/3.

Jessica Breitholtz Björk skapar sin egen färglära på Galleri Krets i Malmö.
Tänk ett spektrum av regnbågens färger. Eller snarare: tänk själva regnbågen. Stråk av gult, rosa och violett som för en kort stund tar spjärn mot horisonten. Kolorism på randen till sin egen upplösning. Trots att förklaringen är fullt rationell, går det att motstå ett ögonblicks förtrollning? Att på allvar måla något sådant utan att hemfalla åt kitsch eller ironi, låter sig svårligen göras. Ändå är det just vad Jessica Breitholtz Björk metodiskt ägnat sig åt. Inte så att hon bokstavligen försöker fånga regnbågens gäckande skönhet. Däremot har hon sedan några år tillbaka metodiskt målat sig genom spektrumets nyanser.
På Galleri Krets visar hon ett utsnitt av sviten. Över papperet häver sig färgen i jämna vågor. En rörelse och motrörelse som löper genom rummet från gryningens blekaste rosa till milt självlysande grönt – ungefär som i vårens första blad. Det handlar om ett systematiskt prövande. När upphör rosa vara just rosa, för att övergå i transparens? Med lätta penseldrag blandar hon flourescerande färg med vitt, och låter ljus och färg bli till ett. Hennes svit ”Spectrum Counterwaves” är lika svår att greppa för ögat, som den regnbåge som bleknar bara för att växa i styrka på nytt.
Det är bilder som tvingar sinnena att skärpa sig. Ett raffinerat spel med optiska illusioner, en lek med det seende som tvunget vill ha klara besked. När skiftar en färg till en annan, vad skiljer yta från djup? Någonstans spökar en konsthistoria fylld av färgläror, från Goethe till Kandinsky och Klee. Fast Jessica Breitholtz Björk tecknar sin egen, utsökt och distinkt.
Gå till toppen