Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Med mobilen mellan sig själv och döden

Om Malmöaktuella performance ”The Pixelated Revolution”.

Den libanesiske konstnären Rabih Mroués konstverk är ett performance med föreläsning baserat på de Youtube-videor där syriska demonstranter filmat revolutionen med sina egna mobilkameror. Han fokuserar på händelserna under det första året av den syriska revolutionen, då videor på våld och död lades upp på sociala medier samtidigt som de skedde i verkligheten.
– Ett case jag kommer att prata om är en specifik video, där en syrisk demonstrant filmar en folkmassa och får syn på en krypskytt. I videon ser man hur filmaren och krypskytten får ögonkontakt och hur han sen skjuter. Mobilen faller ner i marken och kameramannen mot sin död.
Vad går genom huvudet på en person som upplever sitt eget dödsögonblick genom en kameralins?
– Det är just det jag kommer fokusera på i ”The Pixelated Revolution”, att reflektera och försöka analysera vad filmerna betyder. Varför springer inte de syriska demonstranterna sin väg när de får syn på krypskytten? Varför fortsätter kameramannen att filma när han ser hur krypskytten riktar sitt vapen rakt mot honom?
Rabih Mroué kommer från Beirut och är skådespelare i grunden. Han har skrivit och regisserat sina egna pjäser sedan 1990, men började i slutet på nittiotalet ifrågasätta sitt arbete med traditionell teater. Numera rör han sig i gränslandet mellan teater, performance, bildkonst, fiktion och djupanalys.
– Jag började arbeta på temat bild och krig för redan tio år sedan. Då handlade min konst om vad som pågick i inbördeskriget i Libanon mellan 1975 och 1990, men också tiden som följde efter och hur den påverkade mitt hemland.
Skulle du säga att dina verk är politiska?
– Det är absolut politiskt, men det är inte politik. Det är en viss skillnad eftersom verket inte påverkas av vad som händer folket i Syrien just nu, det fokuserar på en specifik period och det som hände under det första året. Det är just de allra första filmerna som jag vill analysera och dekonstruera som fenomen.
Förutom bilderna och filmerna handlar ”The Pixelated Revolution” om mötet mellan Rabih Mroué och publiken.
– Jag kommer att dela med mig av mina funderingar och tankar, och förhoppningsvis utbyta idéer med publiken. Mitt mål med verket är att lägga grunden för en diskussion, och att sätta igång en tankeprocess kring media och krig hos betraktaren. Jag vill att man sätta in fenomenet i ett större sammanhang.

Rabih Mroué

Född 1967 i Beirut, Libanon.
Rabih Mroué är en konstnär som rör sig mellan teater, performance och bildkonst.
”The Pixelated Revolution” är ett konstverk som analyserar de bilder och filmer som syriska demonstranter la upp på sociala medier under det första året av revolutionen.
Visas på Inkonst på lördag kväll klockan 19.
Efter föreställningen kommer ett konstnärssamtal hållas mellan Rabih Mroué, journalisten Tor Billgren och publiken.
Gå till toppen