Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Hälsa & Motion

Friskis & Svettis koncept går på export ut i världen

Glad gruppgymnastik är numera en svensk exportvara. Med paroller som "Sweat like a swede" och ledare i blågult skickas Friskis & Svettis-konceptet ut i världen.
När rörelsen själv inte intresserat sig för stora världen har andra tagit chansen. Sydsvenskan har spårat svensk gympa till Peking, Paris och London.

Linus Holmsäter ber om ursäkt för explosionerna. Den 29-årige entreprenören sitter i sitt kontor på fjortonde våningen i Peking, precis där resterna av det kinesiska nyåret smäller av utanför fönstret. Själv vill han tända tråden till en kinesisk gympaexplosion. Han har gett den namnet "Heyrobics". Hey som i hej och halloj. Det ska låta käckt och inbjudande.
– Vi hade kunnat kalla det "Hejrobics" för att göra kopplingen till Sverige än tydligare, men då hade ingen jäkel kunnat uttala det här.
Efter två och ett halvt år är Heyrobics fortfarande en testverksamhet. Ledare i blågula linnen bjuder in till trettio olika pass varje vecka i Peking. På hustak, i gamla industrilokaler, till och med parkeringsgarage. Lätt, effektivt och inbjudande ska det vara.
Kineser, tänker ni, är inte de sedan århundraden vana vid att gymnastisera tillsammans i parker?
Linus Holmsäter suddar ut den bilden.
– När jag springer min morgonrunda i parken kan jag se tusen personer gymnastisera. De kan hålla på med piskor, göra qigong eller gå baklänges. Men inte en enda av dem är under 30.
Holmsäter har några hundra miljoner unga kineser att försöka applicera sin affärsidé på. De förlorade generationerna.
– De som kommer till oss börjar i nio fall av tio att träna för första gången. Många av dem kan komma i jeans eller klänning fast det är 30 grader ute. Här finns heller ingen tradition av att betala för träning. Man betalar gärna för en Porsche, men inte för att träna.
Linus Holmsäter, son till Friskis & Svettis-grundaren Johan Holmsäter, gör ingen hemlighet av att det är gympa av friskismodell han vill ta över Kina med.
– På 35 år har Friskis & Svettis aldrig på allvar försökt att sprida det utomlands.
Hans modifieringar är inte stora. Ett yngre, lite trendigare tilltal, mer interaktivitet med deltagarna under passen och fler öppna rörelser där de stora muskelgrupperna används.
Det finns en viktig skillnad till. Heyrobics ska bli hans karriär och lönsamma affärsrörelse, är det tänkt. Han ska driva moderbolaget. Hit ska varje ny klubb vända sig för att köpa rätten till varumärket, prylarna eller utbildningarna. Gymnastik i franchiseform.
– Vi rullar ut konceptet under året. Men på sikt skulle jag gärna se Heyrobics i New York, i Australien eller Barcelona.
Han nämner inte Frankrike. Det landet är redan uppbokat, av paret som en gång lärde upp Linus Holmsäter till gympaledare. Redan 1993 bröt sig Lena Coury och hennes man Claude ut ur Friskis & Svettis-föreningen i Paris. Entreprenörerna Coury såg något annat än en liten gympaförening för expatrierade svenskar.
Claude Coury tar till en minnesbild från tennisturneringen Franska öppna för att exemplifiera. Mats Wilander mötte Yannick Noah och de fem i rödvita dräkter från Friskis var de enda som jublade när Wilander vann en boll.
– Efteråt kom folk fram och undrade vad vi var för några. De trodde att vi gjorde reklam för kattmat (Friskies) och fattade inte varför vi var rödvita när vi kom från Sverige.
Paret försvenskade Friskis & Svettis till en fransk affärsidé. De startade sin egen version av hälsosam gruppgympa, med blågult varumärke och namnet Gym Suédoise.
På den tiden hade Friskis i Paris begränsningar för hur många ickesvenskar som kunde vara med och gympa.
– Jag fattade det inte – varför stanna vid svenskarna när hela franska marknaden törstade efter den här svenska produkten?
Courys håller fortfarande på att släcka den törsten, med en verksamhet som vuxit tjugo år i rad. Idag har Gym Suédoise träningsanläggningar i Paris och tolv större franska städer, i Montreal och i Zürich. Familjen Coury har åkt över kanalen och startat engelska grenen "Swedish Fit", i London och Edinburgh. De har 30 000 medlemmar och runt 100 000 som gympar när de mer tillfälliga besökarna räknas in.
– Den svenska kopplingen är jätteviktig. Vi kör på samma vis, det ska vara en gympa för alla. Inte tjusigt utan enkelt och kul, säger Lena Coury och berättar om hur de femhundra ledarna inom Gym Suédoise står i kö för att komma till den utbildningsakademi familjen driver i Ängelholm varje sommar.
Idag har paret lämnat över huvudansvaret till sönerna Fredrik och Daniel, men Lena Coury reser fortfarande runt i världen och uppdaterar träningsprogram eller leder corepassen i Paris.
Kvar i Paris finns Friskis & Svettis, idag med strax över tusen medlemmar. Paris är största internationella föreningen inom rörelsen, och idag är begränsningen i antalet ickesvenska medlemmar historia. Ledaren för verksamheten i Paris, Christina Johrén, uppskattar att högst fem procent av dagens medlemmar är svenskar.
Tillväxten går sakta. Stor brist råder i Paris på hallar att hyra kvällstid. Den svenska gympaexportens moder har heller aldrig haft intresse av att ta över världen. Av 548 000 Friskismedlemmar finns blott 4 500 utanför föreningstäta Sverige och Norge.
– Vi har ingen uttalad tillväxtambition för Europa, säger generalsekreterare Peter Wiegert, som istället helst vill tala om den växande utomhusträningen hemma i Sverige.
De internationella klubbarna är små men livskraftiga. Friskisklubben i London är kanske den mest omtalade.
– Det är fortfarande unikt här att man blandar alla möjliga träningsformer, att någon står i mitten och folk gör armhävningar eller situps runtomkring, säger Johan Wissinger, verksam i finansbranschen, Friskisledare och Londonbo sedan åtta år.
Här kom man att kalla sina träningspass för "Swedercise". "Frisky & Sweaty" (kåt och svettig) kändes aldrig som ett alternativ. Anspelningarna på svensk sundhet har gett begreppet "Swedercise" visst genomslag.
– Någon tidning får nys om oss, sedan kommer de hit och talar om att de hört att vår gympa är "the next big thing".
Wissinger och Friskisfolket i London har sedan länge lagt ner tankarna på att bli nästa stora fitnesstrend i huvudstaden.
– Föreningskonceptet finns inte på samma vis här. London är så mycket mer kosmopolitiskt än Stockholm. Folk kommer och går. I en sådan miljö passar nog bolagsformen mycket bättre för den som arrangerar träning. Just nu försöker vi lösa det genom att ta in så många ickesvenska ledare som möjligt. Annars dör allt när svenskarna reser hem.

FAKTA/De tre svenska gympaexporterna

Gym Suédoise och Swedish Fit
30 000 medlemmar samt ytterligare cirka 70 000 tillfälliga gäster.
500 ledare.
Här finns Gym Suédoise i Frankrike: Paris, Lille, Strasbourg, Lyon, Nice, Marseille, Montpellier, Toulouse, Poitiers, Bordeaux, Nantes, Rennes, Saint Malo.
Utanför Frankrike: Montreal, Zürich, London och Edinburgh.
Friskis & Svettis
548 000 medlemmar i Sverige och Norge.
Städer Antal medl
Aberdeen 759
Bryssel 650
Helsingfors 956
Köpenhamn 212
London 175
Luxemburg 507
Paris 1028
Vanda 173
Heyrobics
30 pass i veckan på olika platser i Peking.

BAKRUND/Gympakonflikten började redan 1985

I konkurrensen mellan Friskis & Svettis och Gym Suédoise finns spår tillbaka till en nästan trettio år gammal konflikt. Det skar sig mellan Johan Holmsäter, Friskisrörelsens grundare, och styrelsen redan i mitten av 1980-talet.
Holmsäter utformade utbildningsmaterial både till Friskis & Svettis och inom sitt eget bolag. Friskis & Svettis styrelse tvingade Johan Holmsäter att acceptera en anställning i rörelsens serviceaktiebolag. Holmsäter menade att det var ett sätt att tvinga ut honom.

Sedan dess har kärnan i konflikten rört rätten till det utbildningsmaterial som Holmsäter lämnade efter sig.
Gym Suédoise har stått på Holmsäters sida hela vägen. Dess grundare Claude Coury har stöttat Johan Holmsäter under rättsprocessen. Holmsäter har bistått Gym Suédoise i utbildningsfrågor.

Kritiken mot Gym Suédoise från Friskis sida har framför allt rört att den franska rörelsen ger sken av att vara föreningsdriven, men i själva verket är en ren affärsrörelse.
Gym Suédoise svarar att man har ett riksförbund, en stor förening som ansvarar för alla mindre, lokala föreningar. Vid sidan av det finns ett företag där man bedriver handel med lokaler, kläder och tjänster. Enligt Gym Suédoise är konstruktionen nödvändig på grund av juridiska begränsningar i Frankrike för vad en förening får ägna sig åt.

Gå till toppen