Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Kvarteret Galten behöver en chans att läka sina sår

Kvarteret Galten med regionbussarna på Bankgatan har diskuterats i decennier. 2012 var politikerna överens om en vision, men arbetet har gått i stå. En konkursad fastighetsägare är senaste bromsklossen.

Ända sedan 1960-talet då Carlssons trädgård jämnades med marken för att ge plats åt ”Genombrottet” – en fyrfilig motorväg rakt genom Lund – har kvarteret Galten varit ett sorgebarn för stadsplanerarna.
– Det är inte klokt egentligen att det inte har blivit något riktigt här sedan 60-talet. Det här var en av de första frågorna jag var med och diskuterade i början av 80-talet, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande.
Turerna har varit många. På 1990-talet rasade debatten om parkeringshus eller ej. 2008 gick en grupp kulturprofiler med arkitekten Peter Torudd i spetsen samman och presenterade ett förslag på ett kulturhus i tre våningar på området mellan Bankgatan och Vårfruskolan. 2009 drogs en öppen markanvisningstävling igång för att få in förslag på hur området kunde gestaltas.
Men planerna gick i stöpet när regionbussarna skulle förhandlas bort från Lunds stadskärna. Efter många års diskussioner om den tunga busstrafiken skulle Stortorget göras fritt från gula bussar. Bankgatan blev en bricka i spelet. Skånetrafiken gick med på en omläggning mot att busshållplatsen på Bankgatan blev kvar för linjerna till och från Dalby, Genarp och Malmö. Markanvisningstävlingen lades på is.
2011 gick fastighetsägare, handlare och kommunala tjänstemän återigen samman för att spåna kring stadskärnans framtid. 4,7 miljoner kronor avsattes till utredningar. Ett nytt program till en kommande detaljplan om kvarteret Galten hamnade på byggnadsnämndens bord. Några månader senare var politikerna överens.
– Det var smått unikt. Under sittande möte i kommunfullmäktige ajournerade sig politikerna och så satte man sig tillsammans och petade ihop ett förslag till uppgörelse, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens andre vice ordförande.
Resultatet blev ett planprogram, (se skissen ovan) som fortfarande är aktuellt. Husfasaderna mot Mårtenstorget skulle bevaras, inkråmet byggas om till affärslokaler och bostäder. Nya parkeringslösningar som skulle avlasta Mårtenstorget och på sikt göra det bilfritt var särskilt prioriterat.
Men trots bred politisk enighet, (endast Vänsterpartiet reserverade sig), har arbetet gått i stå. I somras kursade den danska delen av bolaget Sjaelsö, som äger två av fastigheterna mot Mårtenstorget, och var den part som skulle exploatera projektet.
– Då ställdes allt på sin kant, det svenska dotterbolaget visste inte riktigt hur det här projektet skulle hanteras, säger Eva Zsoldek, fastighetsutvecklare på mark- och exploateringskontoret Lunds stad.
I centrumdebatten som Sydsvenskan arrangerade nyligen sade Mats Helmfrid att de ska jaga den danska entreprenören på fastighetsmässan Mipim i Cannes, som hålls nästa vecka. Nu står det klart att ett annat danskt bolag, Norcap AS, tar över dialogen med Lunds kommun för Sjaelsös räkning.
– Vi ska träffa dem på onsdag i Cannes för att understryka att nu måste vi komma igång här, säger Mats Helmfrid.
Varför måste ni åka till Cannes för att ha en dialog med dem?
– Vi ska åka till Mipim för att marknadsföra Lund och få hit satsningar. När vi ändå är där så tycker jag att vi kan passa på. Det är nog det snabbaste sättet att få till ett möte.

Kvarteret Galten

Amiral Peder Galt som bodde i ett residens mot Östra Mårtensgatan i början av 1600-talet har gett namn åt kvarteret.
Arkeologiska utgrävningar säger att bebyggelse fanns här redan vid 1000-talets mitt.
Under 1700-talet bestod Galten till stor del av trädgårdstomter och odlad åkermark.
Vårfruskolan byggdes 1868.
1939 öppnade Albin Carlsson sommarservering som än idag kallas Carlssons trädgård.
Under 1950- och 60-talen revs småhusbebyggelsen på de avstyckade tomterna för att ge plats åt trafikgenombrottet, den breda väg som skulle dras genom stadskärnan. Mycket av grönskan i området försvann då. Vägen byggdes aldrig.
Gå till toppen