Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mer bonus på kundkorten - Är bonus och rabatter viktiga för dig när du handlar?

Matvarukedjornas kombinerade bank- och kundkort har tagit klivet ut från den egna butiken.
Korten ger inte bara bonus på inköp hos kedjan, även inköp hos värsta konkurrenten plingar in på bonuskontot. Två kort kan dessutom ge dubbel bonus.

Coop, Hemköp och Ica har alla kundkort som ger bonus i den egna butiken plus hos eventuella samarbetspartners. Ica och Coop har utfärdat drygt sju miljoner medlemskort.
Men kedjorna erbjuder även kort som är knutna till exempelvis Visa eller Mastercard och som även ger bonus på köp utanför den egna butiken. En bonus som ska utnyttjas i respektive kortutfärdares butik.
Handlar du till exempel på Hemköp med ditt Icakort får du bonus på Ica, precis som i det motsatta fallet. Har du kort hos båda kedjorna kan du skaffa dig dubbel bonus, Du drar till exempel Hemköpskortet som bonuskort och sedan betalar du med Icakortet och får ännu en bonus.
Solveig Wikström, professor emerita med inriktning mot företagsstrategi och konsumtion vid Företagsekonomiska institutionen på Stockholms universitet, har studerat våra konsumtionsvanor och inte minst den traditionella formen av kundkort under en längre tid.
– Jag måste säga att kedjorna har blivit bättre på att ha ett konsumentperspektiv, att ge konsumenterna service. Men de måste förstå oss konsumenter än mer för att behålla oss som kunder, säger hon.
Hon leder just nu en fokusgrupp bland företagare för att få dem att bättre förstå konsumenterna och deras vanor.
– Det är akilleshälen för företagen just nu. De har svårt att ta på sig konsumentglasögonen.
Solveig Wikström säger att det faktum att tre stora matvarukedjor tar sitt bonussystem även utanför den egna butiken är ett tecken på hur hård konkurrensen är.
Även Ikano bank har gett sig in i bonusleken. Dess bankkort ger en procents bonus på alla mat- och bensininköp. Dessutom erbjuds kunderna en månadsrabatt inom en speciell bransch, olika varje månad. Rabatten varierar från 5 till 30 procent.
– Det är svårt för företagen att ge personlig service på det fysiska planet, då kan dessa kort vara ett sätt att anpassa sig efter kundernas behov, ssäger Solveig Wikström.
Framtiden är än mer individanpassad, spår hon, dessutom pekar allt på att den utvecklingen av den mobila tekniken snart gör korten överflödiga.
Hon tycker inte att man som konsument behöver vara rädd för att matkedjorna får veta väldigt mycket om oss i vår jakt på bonus.
– Jag ser ingen risk i att de skulle sälja informationen till andra. Däremot ser jag en risk i att de styr sina rabatter mot ”köp tre betala för två”. Det kan leda till en överkonsumtion och att en massa livsmedel slängs i onödan, säger hon.
Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, säger att Ica- och Medmerakorten, som finns med i deras kortjämförelse, inte avviker på något negativt sätt från storbankernas kort.
– Det är schysta kort helt enkelt. En hypotetisk risk med dem är att man glömmer att göra den faktiska prisjämförelsen utan enbart tittar på företagens bonuserbjudande. Det är ofta det finns mest pengar att hämta genom att jämföra priser.
Ica har cirka 3,3 miljoner hushåll med medlemskort, cirka 14 procent av dem ger bonus utanför kedjan.
– Vi ser dem som ett breddat kunderbjudande, säger Henrik Patek, chef för lojalitetsprogrammet på Ica.
Han säger att företaget har en ständig utveckling av sitt medlemsantal och fler och fler väljer kortet som ger bonus på alla inköp.
Caroline Beckmann, 38 år, Linköping: ”Jag tittar när det kommer rabatterbjudande från butiken jag handlar i. Ibland passar jag på att utnyttja dem, men de styr inte hur jag handlar.

Kundkort

Förutom bonuspoäng ger flera av kundkorten rabatter på till exempel resor, hotellövernattningar, nöjesevenemang och liknande. Det kan vara värt att titta extra noga på vilka rabatter det finns inför till exempel semestern.
Gå till toppen