Kultur

Bland alla dem som inte är där

Galleri Rostrum, Malmö, t o m 30/3.

Tänk en gymnasieklass, sysselsatt med grupparbete. Frågor, kommentarer, skämt och protester flyger genom luften. Mitt i alltsammans finns läraren, i rollen som allt från aktör och domptör till domare, bollplank och inspiratör. På ständigt språng för att behålla kontroll över situationen. Tänk sedan samma scen, utan elever. Kvar är läraren, som rör sig mellan bänkarna i oavbruten kommunikation med sin osynliga klass.
Det är mycket som blir tydligt när Ilona Huss Walin förvandlar tankeexperiment till videoverk på Galleri Rostrum. Till exempel klassrummets dynamik, närmast osannolik i sitt uppdrivna tempo. Liksom skillnaderna mellan det vi uppfattar som manligt och kvinnligt kroppsspråk. Men framför allt hur frånvaro paradoxalt nog kan framkalla känslan av intensiv närvaro.
I samarbete med två skolor i Göteborg har Walin – som själv nyligen studerat pedagogik – i ljud- och videoinspelningar dokumenterat två lektioner i religion och matematik. Sedan har hon i tre videoverk låtit professionella skådespelare gestalta läraren, respektive ett par av eleverna. Skillnaden är att de nu är ensamma i skolsalen. Ändå finns de där, alla de tonlägen, gester, och ögonkast med vilka vi förhåller oss till varandra. Fast nu framträder de med dubbel skärpa, som för att understryka vilken social varelse människan är.
Raffinerat synliggör Ilona Huss Walin de roller vi tar eller får i olika sammanhang. Samtidigt upplöser hon gränsen mellan fiktion och verklighet, och gör betraktaren delaktig i interaktionen. Precis som när man tvingas tjuvlyssna på ett telefonsamtal på bussen, är det omöjligt att inte skapa en bild av vad de frånvarande personerna säger och gör.
Men det handlar också om skådespelandets konst. Hur mycket av en människa går att fånga genom att härma hennes ord och mimik? När skådespelarna i en handvändning byter bänkplats och därmed kön och personlighet blottas inte bara deras skicklighet, utan även de förväntningar som varje individ har att förhålla sig till. Intressant – och kanske nedslående nog – tycks de elever som gestaltas åtminstone för stunden uppfylla dem.
Annat är det med det fjärde verk där konstnären i sitt eget kök själv spelar alla fyra karaktärer i en laddad uppgörelse hämtad från en hårdkokt amerikansk actionfilm. Med sin rekonstruktion av genren och machorollen ger det utställningen en stark och lekfull twist.
Gå till toppen