Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Willys fälls för missledande reklam om ”billigaste matkassen”

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller matjättens reklam.

Det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) och fäller reklamen som anmälts av en privatperson, skriver dn.se.
I reklamen syns matkassar med texten "Vår affärside?: Sveriges billigaste matkasse" och "Fler matkassar för mindre matkassa". Det kan få kunderna att tro att Willys säljer den billigaste maten, enligt RON. Livsmedelskedjan försvarar sig med att man inte direkt påstår att man har den billigaste matkassen – utan att man strävar efter det.
Reklamen strider enligt RON mot artikel 5 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, som säger att reklamen inte för vilseleda genom till exempel antydningar och överdrifter.
Gå till toppen