Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Farliga förbindelser

Främling vid vatten

OriginalTitle: L’inconnu du lac. Genre: Thrillerdrama. DirectedBy: Alain Guiraudie. Actors: Pierre Deladonchamps, Christophe Paou, Patrick d’Assumçao. Country: Frankrike. PublishYear: 2013.
Först ”Blå är den varmaste färgen”. Sedan ”Nymphomaniac”. Nu fransmannen Alain Guiraudies ”Främling vid vatten”. Det tycks närmast ha blivit en sport bland arthouseregissörer att utmana med explicita sexscener, och det är helt klart att internetpornografin har flyttat fram gränserna för vad som anses rumsrent att visa i fina filmfestivalsammanhang.
hristophe Paou och Pierre Deladonchamps i ”Främling vid vatten”, som fick regipriset i sidosektionen Un certain regard i Cannes 2013.Bild: Njutafilms
Den i Cannes prisade ”Främling vid vatten” innehåller närgångna bilder på erigerade och ejakulerande penisar. Kanske skrämmer det bort en och annan pryd biobesökare – synd i så fall, eftersom detta originella och minimalistiska thrillerdrama är ytterst sevärt. Filmen har inneburit ett genombrott för Guiraudie, som hittills har haft en lång och ouppmärksammad regikarriär (ingen av hans äldre filmer har nått Sverige). Regissören förklarar den sena framgången med att han först med ”Främling vid vatten” vågat vara personlig och ta avstamp i sina egna erfarenheter som homosexuell.
”Främling vid vatten” utspelar sig på ett crusingställe, en plats dit män åker för att ha sex med män. Drygt trettioårige Franck (Pierre Deladonchamps) parkerar varje dag sin bil och traskar ner till stranden. Han simmar, pratar med bekanta och får ibland med sig ett ragg upp i strandskogen, där mansrumpor guppar som små öar bland buskarna – medan de ratade får nöja sig med att titta på. Guiraudies skildring av den speciella miljön, raggningsritualerna, voyeurismen och av blygheten och tafattheten i de sexuella mötena, är inkännande och varmt humoristisk.
Men snart dyker mörkare stråk upp: Franck attraheras av en mystisk mustaschprydd främling (Christophe Paou), och blir inte mindre intresserad då han en sen kväll råkar bevittna hur denne dränker en efterhängsen älskare. I och med mordet blir ”Främling vid vatten” en lågmält intensiv thriller.
Erotiska thrillers som kopplar sexuell passion med livsfara och dödslängtan är en stapelvara i filmhistorien – men tematiken får i ”Främling i vatten” en djupare resonansbotten i och med aidshotet som hänger över de homosexuella männen. Det är lätt att läsa den mystiska främlingen som en manifestation av detta hot, liksom ryktet om en jättelik mal i sjön som får vissa av männen att avstå från att bada (en orm i paradiset, om man så vill). I ”Främling vid vatten” nämns aldrig aids direkt, men bilmodellerna antyder att filmen utspelar sig på det tidiga 90-talet, då en hiv-diagnos fortfarande sågs som en dödsdom.
Det som gör ”Främling vid vatten” så effektiv är den strama formen, och isbergstekniken i berättandet. Filmen utspelar sig helt på stranden och i skogen. Vi får veta ytterst lite om rollfigurernas liv och deras sociala situation. Därtill är, på franskt manér, skådespeleriet återhållet. Kameran är fast parkerad, istället för att handhållen flaxa runt (vilket numera annars är standard i kriminalfilmer). Det förekommer överhuvudtaget ingen filmmusik – men vindens sus i träden, plasket från vattnet och motorljud på avstånd bidrar till en stark stämning och spänning. ”Främling vid vatten” vid vatten imponerar på alla plan. Det är lite som om Robert Bresson och Alfred Hitchcock har gjort en film tillsammans.
Gå till toppen