Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

5 tips inför första cykelturen

Våren är här och vägarna bara väntar.

1. Se över din utrustning. Kontrollera cykelns kedja, växlar, däck och bromsar. En ren och välhållen cykel är säkrare och håller längre. Använd gärna en pump som mäter lufttrycket, ett racerdäck skall pumpas till sju till åtta bar. Rätt lufttryck ger mindre rullmotstånd och färre punkteringar. Klä dig rätt och hellre för lite än för mycket. En tunn regnjacka är bra att ha med sig i bakfickan. Glöm inte reservslang, däckavtagare, pump, mobiltelefon och vattenflaska. Fikapengar och något att äta om det blir en längre runda är också bra att ha i ryggfickan.
2. Träna lugnt i starten. Börja med lagom långa rundor i början av säsongen och välj hellre lätta än för tunga växlar för att undvika skador. För många cyklister är nittio pedalvarv per minut en lagom takt. Använd helst så kallade klickpedaler och träna på rundtrampet, det vill säga att både trycka och dra runt pedalerna för att få en effektivare tramprörelse.
3. Cykla med andra i grupp. Gå med i en cykelklubb som har motionsinriktning, upplev gemenskapen och träna på klungkörning inför vårens motionslopp. Att cykla med andra ger träningen en ny dimension och du orkar cykla fortare och längre genom att ligga "på rulle". Passa på att börja nu när utesäsongen drar i gång i mars.
4. Anmäl dig till ett motionslopp. Ett bra sätt att öka motivationen och få ett konkret mål. I Skåne finns många trevliga lopp, bland andra Eslövs Granfondo, Ringsjön runt och Malmögirot.
5. Cykla till jobbet. Du får en bra start på dagen och samtidigt hinner du med ett effektivt träningspass.
Gå till toppen