Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

Knoppar, kroppar och kärlek

Nånting måste gå sönder

Genre: Drama. DirectedBy: Ester Martin Bergsmark. Actors: Saga Becker, Iggy Malmborg, Shima Niavarani. Country: Sverige. PublishYear: 2014.
Ester Martin Bergsmark inleder sin nya film med en färgsprakande kärlekssymbol: en rosa knopp som vecklar ut sina blad och blir till en vacker ros. Men blomningen är också en process som leder till förfall och förmultning, och kanske – till slut – till pånyttfödelse.
Iggy Malmborg och Saga Becker i ”Nånting måste gå sönder”.Bild: Tri Art Film
Filmens huvudperson Sebastian (Saga Becker) jobbar på ett lager, men arbetstiden flyter förbi som en soppa av grå alienering, en apatisk väntan på kvällen då tillvaron kan förhöjas med hjälp av smink, droger, pärlhalsband, sprit, broderade strumpbyxor och sex med okända män. Sebastian drömmer om att ömsa skinn och förvandla sig till Ellie, en kvinnlig identitet, men blir samtidigt intensivt förälskad i Andreas (Iggy Malmborg) som ser sig själv som heterosexuell.
Sebastian är lika fascinerad av kroppsvätskor – blod, sperma, urin – som Helen i den bioaktuella filmatiseringen av Charlotte Roches ”Våtmarker”. I filmens första scener delar han lägenhet med Lea (Shima Niavarani) – en intressant biroll som tyvärr snart försvinner ur handlingen – och hon påpekar träffsäkert att Andreas, som från första början förknippas med urin och spyor, inte riktigt lever upp till Sebastians glimrande My-little-pony-drömmar.
Delar av intrigen känns igen från romanen ”Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats” (2010) av Eli Levén, som medverkade i Bergsmarks förra film ”Pojktanten” (2012), och som skrivit manus tillsammans med regissören. Det finns tydliga beröringspunkter mellan Bergsmarks bildestetik och Levéns förkärlek för (i mitt tycke) överlastade poetiska metaforer. Ibland tycks regissören förälska sig i detaljer på ett sätt som går ut över helheten – varför introducera Lea som Sebastians nära vän, för att sedan skriva ut henne helt ur manus?
Ändå har ”Nånting måste gå sönder” kvalitéer som är värda att lyfta fram. I Stockholms södra förorter bland motorvägar och miljonprojekt hittar Bergsmark skönhet i oväntade gömslen. Vi slipper de idylliska vykortsvyerna av innerstan, men också förorten som brottsplats. Filmens elektroniska soundtrack är väl valt, både som samtidsmarkör och som uttryck för huvudpersonernas intensiva känslomässiga och kroppsliga upplevelser. Och bilden av Sebastian och Andreas som dansar tango högt uppe på en byggnadsställning med en regnbåge och en lyftkran i bakgrunden är väldigt fin.
Läs intervjuerna med Saga Becker och regissören på föregående uppslag.
Gå till toppen