Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Känn igen dig i vardagsrasisten

Nazistvåldet i Malmö, Kärrtorp och romregistret. Under vårvintern har debatten om rasismen i Sverige varit högaktuell. ”Natten börjar nu” visas på Teater Foratt, och är ett drama där vanliga människors rasistiska fördomar ställs mot väggen.

Jonas Hellman-Driessen och Richard Sseruwagi spelar karaktärerna A och B i Teater Foratts uppsättning ”Natten börjar nu”.
Vi börjar i en upplyst vänthall. Karaktärerna A och B, spelade av Jonas Hellman-Driessen och Richard Sseruwagi, står på den upplysta scenen. Karaktären A är hela tiden densamme, medan B är olika personer som A möter i olika scener. Under pjäsens gång är B en pappa, en fru, en programledare och en polis.
– Kronologin är dramaturgiskt uppbruten, men det finns en emotionell kronologi över vad A går igenom. Den tar avstamp här i vänthallsscenen, berättar Jonas Hellman-Driessen.
Pjäsen är skriven av den etablerade dramatikern Åsa Lindholm och regisserad av Niclas Sandström, som är konstnärlig ledare på Teater Foratt. Romregistret, Kärrtorp, Makode Lindes tårta, Tintin, ”Lilla hjärtat” – allt har fungerat som inspiration till pjäsen.
– Vi försöker göra ett mer köttsligt och fysiskt inlägg i till exempel Kärrtorpdebatten, än intellektuellt. Vi vill bryta upp beståndsdelarna, för det har manglats av alla, säger Niclas Sandström.
Det är aldrig direkt uttalat, men A spelar en person som under pjäsens gång utsätts för olika rasistiska fördomar, mer eller mindre grova.
I en scen bråkar A med sin fru, B. I bråket framgår för första gången i deras relation hur A plötsligt inser att B ser på honom som annorlunda. Samma sak händer i andra scener, A har aldrig tidigare förstått sitt utanförskap förrän det i möten med de olika B- karaktärerna under ett ögonblick går upp för honom – att personer i hans omgivning har en annan bild av honom än han trott.
– Det är en kafkaesk förvandling, en David Lynch-resa i vithet och identitet. Ord som också är stora men intressanta, säger Niclas Sandström.
”Natten börjar nu” väcker många tankar kring den ”oformulerade rasisten”, den som bär på fördomar men inte identifierar sig som fördomsfull. I den mediala debatten kring rasism riktas ofta skulden mot de extrema eller organiserade, om det nu är Sverigedemokrater eller nazistiska grupper, men sällan talas det om den rasism som finns bland vanligt folk.
– Jag har haft mig själv som utgångspunkt när jag regisserat, man ska känna igen sig själv i B även om man inte är rasist. Jag ville sätta dit mig själv, berättar Niclas Sandström.
– Jag tror att publiken kommer känna igen sig i A också, även om man inte själv utsatts för rasistiska fördomar, säger Richard Sseruwagi.
I en annan scen möter A programledaren B som bär på tungt rasistiska åsikter.
Vad sätter programledarens roll fingret på i samhället?
– Att vi håller på att få en upp- och nedvänd värld. Den här scenen är i en värld där det har blivit helt okej att vara rasist. En framtid där public service kan gå in och gestalta sådana åsikter, säger Niclas Sandström.
Niclas Sandström berättar att den franska Avignonfestivalen, som sedan 1940-talet varit en av världens främsta teaterfestivaler, överväger att byta stad på grund av de fascistiska strömningarna i staden.
– De här strömningarna påverkar det kulturella klimatet jättemycket, säger han.

Premiär i morgon

Vad: Teater Foratts ”Natten börjar nu”.
Var: Bastionen på Norra Vallgatan i Malmö.
När: Urpremiär 2 april.
Gå till toppen