Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Simogo bryter ny mark med litterära mobilspel

Simon Flesser och Magnus Gardebäck träffades på spelföretaget Southend 2007. Tre år senare startade de eget. Idag är Malmöföretaget Simogo hyllat i spelvärlden, och vann i mars två ansedda priser för sina spel.

Duon tröttnade på det långsamma och kreativt utmattande arbetet som de anser präglat de större företagen i spelbranschen.
Nu arbetar de inte längre än sex månader med spelen, som utvecklas i app-form. Kostnaderna är låga och produktionstakten hög. Den kreativa friheten och de snabba resultaten gav motivationen till att starta eget.
– Visionen var mindre produktion. App Store hade nyligen kommit, så det låg rätt i tiden. Vi hoppade på det eftersom vi inte behövde ha en förläggare och inga pengar utifrån. Det triggade oss, säger Magnus Gardebäck.
I mars vann Simogo pris för bästa ljud för spelet ”Device 6” på högt ansedda Independent Games Festival, IGF, i San Francisco. Bara ett par dagar senare vann ”Year Walk” dataspelsbranschens pris för årets spel-app. Dessutom har de blivit nominerade i en handfull olika kategorier på andra prisutdelningar, däribland på brittiska filmpriset Bafta.
Vad har priserna inneburit?
– IGF:s pris är det största du kan vinna som oberoende spelutvecklare. Det betyder ju att studion på sikt blir mer välrenommerad, säger Simon Flesser.
Tillsammans med kollegan Jonas Tarestad utformar Simogo spel med litterära inslag. ”Year Walk” är baserad på sägnen om bäckahästen från den skandinaviska folkloren – den vita hästen som tar med sig barn i djupet. Som spelets namn antyder anspelar på det på den så kallade årsgången, en furgammal sed i vilken personer gav sig ut på nattvandring för att få uppenbarelser, och på så sätt trodde sig kunna förutspå vad som kommer att hända under året. Berättelsen var ursprungligen ett utkast till ett filmmanus, och tillsammans med Simon Flesser anpassade Jonas Tarestad storyn till spelmediet, något som kändes helt naturligt, menar Jonas Tarestad.
– Det är lite det som är grejen med folklore. Varenda by har en egen tolkning av samma fenomen. Så jag kände att vi kunde ta oss vissa friheter.
Att blanda litterära och konstnärliga inslag med spel känns självklart för alla på kontoret.
– I vilken kreativ sfär du än befinner dig i, kan det vara bra att hämta inspiration utifrån, säger Magnus Gardebäck.
Är det något som ni känner fattas i den övriga spelvärlden?
– Ja, spelbranschen är ju speciellt dålig på det. Det är mycket orch-kvinnor med stora bröst som flyger rymdskepp, tillägger Simon Flesser.
Magnus Gardebäck står till största del för programmeringen av spelen, medan Simon Flesser tar sig an grafik och animation. Förutom det jobbar de i små grupper med frilansare, vänner och kollegor. De har tillsammans ungefär samma bild av vilka spel de vill skapa.
Finns det en röd tråd i era spel?
– Överraskning är ett viktigt element. Det ska aldrig vara förutsägbart, säger Simon Flesser.
Gå till toppen