Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Äventyr som går i grått

A Tragedy Waiting to Happen, Krets, Malmö, t o m 20/4.

Jeff Olsson, ”Crossing the Border”, 2014.
Äventyret börjar, det okända tar vid och vanligheten upphör. Det finns en lång och brokig berättande teckningstradition i seriekulturen. En scen som stundtals varit osynlig för det etablerade konstlivet. Ett specialspår är pojkäventyret. Några konstnärer som Jockum Nordström, Ragnar Persson och Jeff Olsson har förvaltat och utvecklat dess möjligheter.
Stilen är kantig, berättelserna är halsbrytande som tonårens teckningar.
Olssons miljöer är dunkla skogar och ödemark. Människorna är ensamma, ständigt på väg bort. Den omgivande naturen är svidande vacker och hotfull på samma gång. Trolsk men utan troll, hotet är dolt, en jagad inre känsla, förstärkt av trädens kala stammar.
Med en blandning av Hollywood-nonchalans och existentiell ångest rör sig gestalterna mellan olika platser. De träffar en poet, en predikant, stöter på märkliga byggnader fyllda av dödskallar. Allt är som i en äventyrsserie.
Men Olssons platta, naiva stil i briljant gråskala gör teckningarna till något annat än en redogörelse. Varje blad är eget, en närbild av en svettig man, en åldrad kvinna, en hand som ömt omsluter en liten fladdermus, en man och en kvinna med en cigarrett i mungipan, energiskt paddlande i sin kanot. Allt är lika oförklarligt, men det skimrande gråljuset gör det okända lockande.
Människorna verkar dyka upp av en slump i naturen, men tillräckligt länge för att berättelser ska uppstå och förvandlas till sånger. Teckningarna är som gammaldags ballader.
Varje gråtonad mästerteckning är ett äventyr, som får hjärtat att slå.
Gå till toppen