Hälsa & Motion

Så sover du bättre när det är ljust

Sömnen – alltid är det något som skaver. För mycket, för lite, för störd, förstörd.
Nu kommer det efterlängtade ljuset, men många påverkas av tidsomställning och ljusare morgnar.

Att alltid gå upp vid samma tid och att ha mörka gardiner är två saker som kan göra övergången till sommartid lättare.Bild: David Bergström
Generellt sett är sömnproblem i kombination med depression vanligare under den mörka delen av året. Men när dygnets ljusa timmar blir fler vaknar många tidigare på morgonen, samtidigt som det är svårt att gå och lägga sig när även kvällarna är ljusa.
Nu har vi också sommartiden att rätta oss efter. Ungefär en vecka tar det för många att ställa om sin inre klocka.
– Vi har en inbyggd dygnsrytm, en superklocka som ställer tiden för oss. Och den allra viktigaste faktorn för att styra den här superklockan är ljus- och mörkervariation. Som däggdjur är vi gjorda för att jaga vår föda på dagen och sova på natten. Så har vi alltid fungerat, säger Marianne Ors, överläkare i klinisk neurofysiologi och verksam vid sömnlaboratoriet vid Skånes universitetssjukhus.
– Folk rapporterar ju ofta i samband med övergången till sommartid, att det tar någon vecka innan man står på fötterna igen. Men olika människor är olika känsliga för det. Vi är individer även vad det gäller sömnen.
I vår moderna tid är det är inte bara ljuset som styr dygnsrytmen. Sedan människan fick elektriskt ljus har vi kunnat manipulera vår dygnsrytm på ett annat sätt än när vi var helt bundna till sol och mörker.
– Vi behöver också anpassa dygnsrytmen till sociala faktorer, säger Marianne Ors. När förväntas vi komma till jobbet? När ska vi träffa goda vänner? När kan vi vara sociala?
Men klarar man sig på mindre sömn under det ljusare halvåret?
– Ja, det kan man nog göra. Det skulle inte alls förvåna mig, även om jag inte sett några studier om det. Det är ju lättare att komma upp när det är ljust ute. Å andra sidan är det svårare att komma i säng när det fortfarande är ljust, så man kanske betalar ett pris för den där morgonpiggheten.

3 goda råd till den som vill sova längre och bättre

1. Se till att du har en rejält mörk rullgardin i sovrummet. Ljuset väcker oss och stänger av vårt sömnhormon.
2. Försök att gå upp vid ungefär samma tidpunkt på morgonen vare sig det är vinter eller sommar. Kroppen gillar en regelbunden lunk.
3. Ät regelbundet och rör på dig.
Gå till toppen