Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

En dubbel enkel resa

Malmö konsthall, t o m 15/6. 

Två konstnärer i samklang. Carolina Söderholm såg den nya utställningen på Malmö konsthall.

Läs mer: En intervju med Gerry Johansson hittar du på sydsvenskan.se
En vän som arbetade i Ulan Bator berättade om hålet som trasade sönder trappavsatsen i huset där han bodde. Varje dag tvingades han hoppa över gapet som öppnade sig mot våningarna under, inte sällan i strömavbrottens mörker. Jag kommer att tänka på det inför Gerry Johanssons fotosvit från samma stad. Under sina dagliga promenader fångar han hyreskaserner under molngrå himmel, och tar sig till utkanternas skeva träkåkar och steniga slänter. På sitt eget vis, utan att göra något större väsen av det, har han ständigt tagit det där språnget. Alltid i rörelse har han sökt platser och motiv, som trots sin skenbara saklighet rymmer något av samma oroande djup.
Snart trettio år har gått sedan de först träffades på Malmö konsthall, fotografen Gerry Johansson och skulptören Lars Englund. Det är i en väl balanserad samklang som deras verk nu möts i konsthallens ljusa rymd. Medan de svartvita fotografierna följer väggarna i en stram presentation är rumsligheten Englunds att spela med. Om grunden är geometrin, så bryter han upp den, och arbetar lika mycket med linjer som volymer. Han återkommer till klotet och triangeln, idel skarpa vinklar och böjda linjer som spänstigt klyver rymden. Men däremellan är inget givet, även om resultatet sedan framstår med tveklös självklarhet.
I de nya verk han visar rör han sig mellan motsatserna tyngd och lätthet, massiv yta och former som tecknade i luften av tunn titan. Dessa verk, en del av serien ”Teorem”, har nu monterats för första gången i sin helhet. Först på plats blev det klart om de skulle bära eller brista. Men de bär, där de närmast viktlöst svävar mellan golv och tak.
Återigen denna ansats som fordras. Att göra utmaningen och det potentiella fallet till en del av arbetets vardag. Efter mer än sextio års konstnärskap blir det tydligt hur Englund hellre behåller sinnena på högspänn än bekvämt vilar i erfarenheten.
Strävan efter det enkla och exakta har de gemensamt. De tre serier som Johansson visar är en studie i det strikt avvägda uttryck som han gjort till sitt, ofta med det arkitektoniska och urbana som fond. Men oavsett om han fotograferar mongoliska hotell, småländska skogar eller öde avenyer i amerikanska Pontiac, framträder motivet som i grafiskt avklarnat ljus. Medvetet arbetar han med ytor, snarare än skuggor och perspektiv. Likväl verkar hans fotografier på flera plan. Till en början är verkligheten där. Platserna som formats av samhällets – ofta bistra – villkor, och i sin tur nu formar den enskilda människans liv.
I lika hög grad finns det en skönhetsaspekt. Hur träplankens och elskåpets former och linjer i Ulan Bator blir till ett raffinerat visuellt spel. Eller hur lekplatsernas övergivna redskap framträder med samma skärpa som den konkreta skulpturens geometri. Skälen är med andra ord många till varför Gerry Johanssons och Lars Englunds arbete nu intar Malmö konsthall med sådan samstämd dynamik.
 
Läs mer: En intervju med Gerry Johansson hittar du här.
Gå till toppen