Malmö

Finliret inlett kring superbussarna

Finslipningen av Malmös nya superbussar har inletts. I dag testades bussarnas biljettsystem i verklig trafikmiljö.

Den 24 meter långa superbussen glider tyst och smidigt in till hållplatsen i Västra hamnen.
Vi kliver in.
Jag med mitt vanliga månadskort, som accepteras direkt.
Andra med lånade kort och en liten lapp.
”Två vuxna”, står det på lappen som Sabino Espinosa fått.
– Inga problem, konstaterar han efter biljettköpet.
Ruben, tio månader, följer med fritt i barnvagnen.
Bengt Hartman har fått en knepigare lapp:
”Köp tio duo-biljetter”.
En uppgift som han löser snabbt och elegant:
Tryck, tryck, tryck, tio gånger.
Klart.
– Du har köpt en vuxen, säger Shpend Koqara, biljettkontrollant.
– Jaha…
Vad händer då?
– Då drar jag upp blocket, säger kontrollant Koqara.
Straffavgift till ett nu mindre glatt resesällskap, som får trösta sig med att allt än så länge bara är på låtsas.
– Jag antar att man får lära sig, säger Bengt Hartman.
– Det är ändå en klar fördel att man bara kan kliva på bussen, utan att behöva stå och vänta på att komma ombord framme hos föraren.
Tom Olsson, affärsområdeschef hos bussbolaget Nobina, är nöjd med den första testen av bussarnas nya självbetjäning.
– Vi arbetar på att det blir enkelt och självinstruerande. Ungefär som det är på tågen idag, säger Tom Olsson.
Här återstår mer att göra.
Utan att Skånetrafikens nya gör-det-själv-maskin ens kommer i närheten av en busschaufför med glatt humör. Du kan glömma allt som heter ”en duo till Köpenhamn, tack”. Hur mycket du än trycker.
– Det går inte. En sån biljett får du köpa på Centralstationen, säger Helene Holmqvist, projektledare på Skånetrafiken.
– Det här systemet bygger på att det ska gå snabbt.

Fakta om MalmöExpressen

Är 23,82 meter lång.
Väger 36 ton fullastad.
Tar 55 sittande och 95 stående passagerare.
Elektrisk drivmotor på 2000 Nm, vilket motsvarar 425 hk från en dieselmotor.
Lagrar energi när den bromsar till ett 650 V batteri.
Svänger med hjulen både fram och bak.
Föraren övervakar på- och avstigning i fyra dörrarna med kameror.
80 av Nobinas 800 bussförare utbildas till att köra MalmöExpressen.
Nytt biljettsystem för självbetjäning.
Börjar köra 1 juni på linje 5 mellan Stenkällan och Västra hamnen.

Omfattande vägarbete

Gatukontoret varnar för nya, omfattande vägarbeten längs Amiralsgatan de närmaste veckorna.

Störningarna kommer att nu att spridas från Nobeltorget och Folkets park förbi Konserthuset och Latinskolan fram till Drottninggatan.
– Det bästa är att helt försöka undvika Amiralsgatan, säger Johan Edgren, informatör på gatukontoret.

Gå till toppen