Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Kumlafilm fängslar inte

Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla

Genre: DRAMA. DirectedBy: Bengt Danneborn. Actors: Anton Ahremalm, Amanda Ekblom-Käck, Tom Lofterud, Dag Malmberg. Country: Sverige. PublishYear: 2014.
Det har uppenbarligen varit svårt för manusförfattaren och filmaren Bengt Danneborn att omsätta Håkan Nessers roman med samma titel från 2002 till en fungerande och engagerande film. Bristerna märks mest på manus- och personregisidan. Flertalet av de unga skådespelarna har inte någon rutin att falla tillbaka på. Dag Malmberg medverkar i en liten roll som poliskommissarie och bara hans uppenbarelse på filmduken gör skillnad. Här är det ett proffs som omedelbart lyckas fånga tittarens intresse.
Filmatiseringen av Håkan Nessers roman når inte hela vägen. Anton Ahremalm och Amanda Ekblom-Käck spelar huvudrollerna.Bild: Noble Entertainment
I både boken och filmen ser den vuxne Mauritz (Anton Ahremalm) tillbaka på sommaren 1967, då en rad omskakande händelser förändrade hans liv. Här vävs en skälvande, tonårig kärleksrelation samman med en otrohets- och mordhistoria utspelad i Kumla och på den omgivande Närkeslätten, långt från rockens pulserande metropoler som London, Liverpool och New York. Gymnasisten Mauritz tankar riktas mot Bob Dylan, Beatles och andra rockpoeter, samt författare som Camus och Dagerman. Främst tänker han ändå på jämnåriga grannflickan Signhild (Amanda Ekblom-Käck). Hennes mamma är den färgstarka Ester Bolego (Isabelle Moreau) som misshandlas av fadern. Efter ett brutalt mord blir tillvaron aldrig sig lik, då vuxenvärldens lögner tränger sig på. På så vis är ”Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla” en klassisk coming of age-berättelse.
Filmen har omsorgsfullt fyllts med tidsmarkörer, till exempel gymnasisternas eviga rökande, gymnasiefesterna, raggarbilarna, plastpapiljotterna, fladdermusfåtöljen och stringhyllorna. Men den existentiella dimensionen som finns hos romanens Mauritz går inte fram och kärlekshistorien dominerar filmen bildmässigt. Och där är Amanda Ekblom-Käck rörande i sin komplexa roll. Tom Lofterud som Mauritz vapendragare Elonsson har också en drivande energi som hade behövt prägla hela filmen.
Det blir alltför många upprepade bilder på omkullslängda cyklar, på den stängda ytterdörren till Signhilds hem och på Mauritz ansikte med rynkad panna då han röker pipa. Plötsligt finns inte heller hans syster längre i hemmet, och Signhild kan lätt ta över hennes rum utan att det förklaras.
Filmen är fritt baserad på romanen, vilket bland annat innebär ett annorlunda slut. Inte heller det blir riktigt lyckat utan några trådar hänger lösa.
Gå till toppen