Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Svenskar nobbar dyr glass

Höga priser på strutar och pinnar gör att glass tappar försäljning i förhållande till andra sötsaker.
Det menar Per Stenström, ordförande i branschorganet Svenska Glassföreningen.

– Glassbranschen behöver hitta nya sätt att via prissättning få igång försäljningen av styckglass, säger Per Stenström.
Glasskonsumtionen i Sverige minskar. För tjugo år sedan låg den på över 14 liter glass per person och år. I dag landar den på runt tolv liter per person och år.
Framförallt är det marknaden för strutar, pinnar och kulglass som påverkats. Försäljningen av paketglass och glass som säljs via livsmedelshandeln står för en allt större andel av glasstillverkarnas omsättning.
– Människors vardagsvanor har förändrats. Förr var en glass i stort sett det enda du kunde köpa när du besökte en bensinmack. I dag ser mackarna ut som mindre livsmedelsbutiker med massor av alternativ. Dessutom är tre strutar för tjugo kronor styck ganska mycket för en tonåring som kanske hellre lägger pengarna på innehållet i sin mobil, säger Per Stenström.
Han efterlyser nytänkande hos glassproducenterna typ chokladindustrins "köp tre betala för två".
– Den typen av erbjudande fungerar inte så bra för glass, men vi behöver hitta något motsvarande. Jag tror det finns en jättepotential i detta, säger Per Stenström.
Några möjligheter för branschen att åstadkomma detta gemensamt finns inte.
Konkurrenslagstiftningen är sträng när det gäller bland annat prissamarbeten.
Per Stenström är styrelseordförande i familjeägda Sia-glass. Företaget har sedan 1970-talet stadigt men långsamt stärkt sin marknadsposition, även om steget till branschjätten GB är långt. GB, ägt av holländska Unilever, står för runt 80 procent av styckglassförsäljningen i Sverige.
– De har ett urstarkt varumärke och är dessutom det enda glassföretag i Sverige som har helt egen distribution av styckglassar. Det gör det väldigt tungt att på bred front ta upp konkurrensen. En varm sommar när glassfrysarna kanske behöver fyllas på flera gånger i veckan är det bara Unilever som klarar av att leverera, säger Per Stenström.
Pinnar, strutar och skopglass motsvarar mindre än femton procent av den totala årliga glasskonsumtionen i Sverige. Men försäljningen är viktig för tillverkarna eftersom marginalerna på dessa glassar är bättre än det som säljs via dagligvaruhandeln.
– Bra sommarväder och inte minst bra vårväder är viktigt för branschen. Kommer konsumenterna i gång tidigt på året med glass brukar det hålla i sig. Kommer värmen först i juli kan det vara svårare att få igång försäljningen. Men glöm inte att december är en av våra bästa månader.
I år satsar flera tillverkare, bland annat GB och Sia, på fryst yoghurt som en nyhet.
– Vi har hela tiden känslospröten ute för att svara mot trender och eftersom vi är relativt små klarar vi att snabbt ta fram nya koncept.
Frozen yoghurt är en fettfri produkt som ska svara mot den rådande hälsotrenden.
– Men erfarenheten säger att det är väldigt få nyheter som överlever i längden. Vi tillverkade liknande yoghurtprodukter både på 1980-talet och 1990-talet som försvann efter några år, säger Per Stenström.
Gå till toppen