Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Barriärer ska stoppa vattnet

Havsytan var femton centimeter från att strömma ner i Citytunneln under stormen Sven. Nu görs snabba inköp av säkerhetsbarriärer.

Bild: Lisbeth Westerlund (arkiv)
Citytunneln i Malmö byggdes för att klara hundraårsstormar och hundraårsregn.
Men redan till tunnelns treårsdag, i samband med stormen Sven den 6 december, var Citytunneln mycket nära att vattenfyllas.
Vattnet i kanalen steg med drygt en och en halv meter, 156 centimeter. Hade vattnet stigit 15 centimeter till, skulle det ha forsat ner i Citytunneln vid Anna Lindhs plats.
Då kunde väl hela Citytunneln ha vattenfyllts?
– Teoretiskt finns den möjligheten, säger Malmö stads säkerhetsdirektör Per-Erik Ebbeståhl.
Representanter för Malmö stad, Trafikverket och Malmö centralstations ägare Jernhusen har i veckan träffats hos länsstyrelsen för ett möte om Citytunnelns sårbarhet.
Omedelbart togs beslutet att Malmö stad och Trafikverket gemensamt ska upphandla någon form av akuta skyddsbarriärer. Det kan bli uppblåsbara vattenskydd, eller sandsäckar, eller L-formade skydd mot vatten.
När vattennivån stiger tillräckligt mycket, kommer nedgångarna vid Anna Lindhs plats att spärras av med skyddsbarriärer.
– Av säkerhetsskäl kommer passagerare då inte att kunna gå av eller på tåg alls på Malmö C nedre, säger samhällsplanerare Juliana Pyron på Trafikverket.
Att översvämningsrisken kom så snart efter Citytunnelns öppnande, i december 2010, förvånar ansvariga.
– Det som inte skulle kunna hända på hundra år hände nästan i december. Det är en tankeställare, säger Juliana Pyron.
– Att vi kunde komma upp till de här nivåerna var en överraskning. Vi blev lite tagna på sängen, säger Per-Erik Ebbeståhl.
– Det som hände indikerar en sårbarhet som inte fanns med i beräkningarna när Citytunneln planerades, säger länsstyrelsens beredskapsdirektör Johan Ekermann.
Vid sidan om akuta barriärer, söker myndigheterna också andra säkerhetslösningar. Malmö stad kommer till exempel att undersöka möjligheterna för larm när vattennivån stiger i kanalen. Stans dagvattensystem ska också ses över.
– Vi måste bättre undersöka beredskapen för stora vattenmängder, båda om havsnivån stiger och om det kommer stora nederbördsmängder, säger Per-Erik Ebbeståhl.
Det finns ännu inga beslut om vid vilka vindstyrkor och vindriktningar skyddsbarriärerna ska sättas ut.
– Vattenläget får avgöra när barriärerna ska upp. Inledningsvis kommer vi hellre att göra det en gång för mycket än en gång för lite, säger Björn Göthenqvist, Trafikverkets projektledare för Citytunneln.
Gå till toppen