Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Vårkänslorna spirar i kylrummet”Shabby chic-modet påverkar även blommor, det har varit mer dova färger ett tag.”

Påsken är så sen i år att det nästan är svårt att få tag på påskliljor.
– Det är lite för varmt nu för att garantera kvalitén. Idag har vi ungefär 15 000 påskliljor inne, berättar Adam Muhr, assistant manager på familjeföretaget APH-blommor i Fosie.

Morgontimmarna är bråda hos APH-blommor. Då kommer leveranserna som ska packas om och blomsterhandlarna som ska fylla på förråden.
APH har sina rötter i Anders Perssons Handelsträdgård i Kvarnby där Anders och Johanna Persson startade företaget 1899.
I dag är APH-blommor en koncern med moderbolaget APH som är importör, dessutom finns tre grossistföretag, Blomstergrossisten i Malmö, Västerås och Gävle.
– Blomstergrossisten som ligger vägg i vägg med oss köper blommor både från oss och andra importörer, berättar Adam Muhr som är 24 år och är femte generationen i företaget.
Hans pappa Christian Muhr är vd, brodern Jakob Muhr ansvarar för den långsiktiga planeringen och kontakterna med rosfarmarna som de köper blommor av.
– Jakob har jobbat i Kenya och varit med och utvecklat farmarnas fair trade-arbete. Det har hänt mycket de senaste åren, både florister och kunder efterfrågar rättvisa blommor.
Det är sju grader i kylrummet på APH-blommor på Stenåldersgatan där massor av blommor står och väntar på påskhandeln.
Blomsterhandlare kommer i en jämn ström för att hämta blommor. Antingen har de förbeställt dem eller så gör de som Mi Holmgren som driver Gloriosa blommor i Södra Sandby. Väljer och plockar bland färdiga buketter, kvistar och enstaka blommor. Hon är där tidigt på måndagsmorgonen i påskveckan för att handla både blommor och påskpynt.
– Var har ni vakteläggen? frågar hon en av försäljarna som visar en henne kartongerna med äggen.
Kylrummet bjuder på en färgprakt av allt från intensivt gula kallor till svagt rosa anemoner. Här finns både vår- och sommarkänsla i form av tulpaner, påskliljor, halvutsprungna syrenkvistar och lejongap.
– Shabby chic-modet påverkar även blommor, det har varit mer dova färger ett tag, säger Adam Muhr.
Men det är rosor som är den absolut största blomman hos APH, cirka en miljon rosor går ut från lagret varje vecka. Denna måndag är det en hel del buketter i olika gula nyanser
Adam Muhr började jobba i lagret när han var tillräckligt gammal för att sommarjobba. Men det var inte självklart att det skulle bli så mycket mer.
– Vi har aldrig blivit övertalade att gå in i företaget. Jag har läst ekonomi i Lund och ska göra min kandidatuppsats snart.
I påsktider är kvistar av olika slag är också populära bland konsumenterna, men påskfjäderförsäljningen har sjunkit markant.
– Men flera av våra kunder frågar var fjädrarna kommer ifrån, vi har ett certifikat att de är tillverkade på ett schyst sätt, berättar Ola Barnell och pekar på ett papper som är fasttejpat på disken.
Påsken har på senare år blivit något bättre för blomsterbranschen, men den ligger långt efter julen.
– Eller mors dag som kommer snart. Det är en riktigt stor dag för oss, berättar Adam Muhr.
Sex dagar i veckan levereras blommor från de stora hallarna i Fosie dit företaget flyttade från Oxie 2008.
Vd Christin Muhrs två bröder är också i blomsterbranschen, den ena arbetar i Holland och den andra i Italien.
– Deras företag heter också APH, men ingår inte i koncernen, förklarar Adam Muhr.
Adam Muhr, assistant manager och femte generationen i familjeföretaget APH-blommor i Fosie.

APH-blommor

APH-blommor är moderbolaget. I koncernen finns också Blomstergrossisten med verksamhet i Malmö, Västerås och Gävle.
Omsättning: 197 miljoner kronor.
Resultat före skatt: 5,7 miljoner kronor.
Antal anställda: 54.
Gå till toppen