Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Företagen köper mindre reklam

Reklaminvesteringarna fortsätter att minska i Sverige. I fjor lade företag 65,5 miljarder kronor på reklam – 1,6 miljarder mindre än 2012.

– Vi har sett hur reklaminvesteringars andel av bnp har minskat de senaste åren. Och glappet har blivit större, säger Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam och mediestatistik, IRM.
Hon säger att den strukturella omvandlingen från annonsering i tryckta medier till digitala är en förklaring. En annan är att fler annonsörer använder egna kanaler för att kommunicera med sina kunder.
– Den digitala annonseringen har inte vägt upp den i dagspress och i tidskrifter som också tappat intäkter, säger Madeleine Thor.
Hon är övertygad om att reklamen i tryckta medier kommer att finnas kvar, men att både reklammakare och de som erbjuder reklamutrymme får lära sig att tänka nytt som kan komplettera den traditionella reklamen.
Hur ser framtiden ut?
– Den strukturella förändringen kommer att fortsätta, och flera nya digitala satsningar är att vänta från marknadens aktörer, säger Madeleine Thor.
I medieinvesteringar ingår allt från byråkostnader för att skapa reklamen till vad det kostar att annonsera i olika forum och i olika former.

Så fördelades reklamkakan

Tabellen nedan visar skillnaden i olika annonsplatser andel i procent av den totala reklamkakan som i fjor låg på drygt 65,5 miljarder kronor.
Annonsplats20132012Internet/mobil14,112,1
Dagspress9,110,3
Tv9,18,9
I butik6,05,8
Direktreklam5,95,8
Gratistidningar3,63,8
Tidskrifter2,32,3
Utomhus 1,51,5
Radio0,91
Bio 0,20,2
Gå till toppen