Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Lars Dahmén: ”Ett samgående är det bästa som kan hända”

Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad presenterade i dag sina planer på att gå samman. Här förklarar Sydsvenskans vd och chefredaktör Lars Dahmén tankarna med affären.

För att kunna sköta det uppdraget på bästa sätt gäller det att ha maximala förutsättningar och ett samgående med Helsingborgs Dagblad hjälper oss här. Genom att sammanfoga landets fjärde och femte största morgontidning skapar vi helt nya möjligheter att bevaka det som händer lokalt och i regionen.
Jag är fullständigt övertygad om att ett samgående är det bästa som kan hända, för oss på tidningen förstås, men framför allt för dig som läsare. En ännu starkare tidning ger en ännu bättre bevakning, i papperstidningen och i alla olika digitala kanaler.
Den tuffa ekonomin alla världens tidningar ser är en direkt orsak till att det här sker just nu, det är inget att sticka under stol med. Men vinsterna är mycket större än vad som går att räkna i kronor och ören. Framför allt är vår del av Skåne idag mycket mer av en gemensam region. Med bättre kommunikationer har vi en gemensam arbetsmarknad, vi utbildar oss, roar oss – och åker och handlar över betydligt större områden än tidigare. Idag är allt mer sammankopplat och framöver blir det så i ännu högre utsträckning. Det kommer vi att vara med och bevaka.
Vi har redan visat att vi kan jobba tillsammans. HD och Sydsvenskan har en rad samarbeten sedan tidigare – till exempel kring säljbolag, utbärningsföretag och kring Näringsliv som HD ger ut sedan förra året.
Vi har två starka onlinesatsningar som vi kommer att fortsätta jobba med framöver. Sydsvenskan.se och HD.se är båda två av landets största sajter, de kommer absolut finnas kvar och fortsätta vara helt dominerande i sina områden. Här kan vi dra nytta av större gemensamma resurser när det gäller både affärs- och teknikutveckling framåt.
I vårt gemensamma område bor över 900 000 personer. Vi når 90 procent via alla våra kanaler. Den styrkan ger oss kraft inför framtiden. Digitalt har vi idag omkring en miljon unika besökare varje vecka och över sex miljoner sidvisningar, enormt höga siffror.
Men här och nu gäller det också att slå fast hur viktig den lokala närvaron är. Genom större gemensam kraft ska vi stärka oss lokalt. Det är extremt viktigt.
Du som prenumerant av Sydsvenskan ska fortsätta att känna igen dig i din tidning.
Vi kommer att skapa ett gemensamt bolag men finnas på flera orter, vi kommer att ha flera lokala tidningar och sajter men ska samtidig se till att dra nytta av de samordningsfördelar som vi kan skapa.
Sydsvenskan finns för din skull, för att du bryr dig.
Gå till toppen