Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Månteaterns nya ledare tror på berättelsens kraft

Marie Parker Shaws yrkesliv står på tre ben: regissör, pedagog och skådespelare. Med tretton år i Londons teatervärld är grunden stabil.

Marie Parker Shaw från Lund tillträder formellt som Månteaterns konstnärliga ledare i höst, men har redan regisserat flera föreställningar där.Bild: Hussein El-Alawi
Marie Parker Shaw vet att unga människors självkänsla växer av att arbeta med teater och drama.
Hon såg det många gånger under sina år som rektor för en teaterskola för barn i London. Hon ser det nu när hon har varit ansvarig för Malmö stadsteaters pedagogiska verksamhet där hon tillsammans med kollegan Karim Rashed har utvecklat ett koncept för teaterkurser i skolan.
Hon är också djupt involverad i Stadsteaterns och Framtidsgenerationens projekt Malmö – The True Story för att få gymnasieelever att diskutera frågor om öppenhet, tolerans och rädsla. Detta avslutas i höst med att hon regisserar pjäsen ”Vilja väl” där dramatikern Kristian Hallberg utgår från ungdomarnas egna berättelser om sitt liv och sin stad.
– För att uppmuntra dem att dela med sig av sina historier har jag haft workshopar ute i skolorna. Jag tror att jag har träffat mer än trehundra gymnasieelever. Malmö är både en fördomsfri och en segregerad stad. Om du berättar för mig och jag berättar för dig får vi större respekt och förståelse för varandra. Jag tror på berättelsens och teaterns kraft.
I november tillträder Marie Parker Shaw formellt tjänsten som konstnärlig ledare för Månteatern i Lund. Där har hon tidigare regisserat flera uppsättningar, senast ”Bless” av Emma Broström som hade premiär i februari, ett drama för unga om identitet och om att förverkliga sig själv.
Född och uppvuxen i Lund begav sig Marie Parker Shaw tidigt till England för en treårig teaterutbildning i London. Hon arbetade som skådespelare i ett år men började fundera om scenen var hennes verkliga spelplats.
– Jag flyttade hem för att fundera. Under tiden jobbade jag som producent för serien ”Korridoren” i Lunds student-tv och hos Lasse Holmqvist på Öresundskanalen.
I samband med att Marie Parker Shaw regisserade J B Priestleys ”Familjen Conway och tiden” på Studentteatern träffade hon Jesper Larsson som då drev Ensembleteatern. Mötet ledde till att hon fick jobb som regiassistent på nämnda teater. Snart nog stod hon på egna ben.
Ett av de första stegen hette ”Skådespelarnas klassiker”, sexton enaktare som utgick från klassiska dramer där författarna Klas Abrahamsson och Lars Arrhed arbetade fram nya versioner tillsammans med skådespelarna.
– Det var turboteater, mycket experimentellt och blev min egen regiskola. Varje stycke arbetades fram under två veckor och spelades bara en gång.
Men Marie Parker Shaw kände att det var något som saknades. För att fördjupa sina regikunskaper återvände Marie Parker Shaw till London för att delta i en två veckor lång workshop som byggde på en av Rysslands stora teaterutövares tankar om skådespeleri och gestaltandets konst.
– Min lärare var utbildad av en av Konstantin Stanislavskijs elever. Tekniken av djupt analyserande och psykologiskt utforskande för att guida skådespelarna fram till en rolltolkning fascinerade mig och jag kände att jag måste gå hans regiutbildning för att kunna utvecklas.
Och det gjorde hon. De två veckorna blev nio år.
– Utbildningen var tre och ett halvt år och målet var att vi skulle få med oss tre yrken, skådespelare, regissör och pedagog.
Efter utbildningen drev hon en teatergrupp med en dansk kurskamrat.
– Vi sålde in oss som experter på nordisk dramatik och teaterkonst och spelade Ibsen och Strindberg.
Givande men inte särskilt lönsamt. Här kommer rektorskapet in.
– Jag arbetade tre år på Stagecoach dit barnen kommer en gång i veckan för en timme sång, en timme dans och en timme drama. Skolan startades av en ensamstående mamma som tröttnade på att köra sitt barn till flera olika aktiviteter och är idag en av världens största teaterskolor för barn.
Åren i England resulterade inte bara i en gedigen utbildning.
Marie Parker Shaw träffade också sin blivande man.
– David har gått samma utbildning som jag och undervisade på workshopen. Han har berättat att han bestämde sig redan då. För mig tog det ett och ett halvt år innan polletten trillade ner och då trodde jag att det var försent.
Efter en insats av en gemensam vän visade det sig att det ingalunda förhöll sig som hon befarade.

Marie Parker Shaw

Född: 1969 i Lund.
Bor: I Lund.
Familj: Man och tre barn, 11, 9 och 6+.
Gör: Utbildad skådespelare och regissör från Mountview Theatre School respektive Academy of the Science of Acting i London.
Gör: Regissör och avgående ansvarig för den pedagogiska verksamheten på Malmö stadsteater.
Aktuell: Nyss utnämnd konstnärlig ledare på Månteatern i Lund.
Fritid: Vara med man och barn. Yoga när det finns tid över.
Ett önskeprojekt: Musikalen ”Matilda” som bygger på Roald Dahls bok.
Pjäsen ”Vilja väl” har premiär på Malmö stadsteater den 17 oktober.
Gå till toppen