Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Kirseberg växlar in på nya spår när lokstallar görs om

Det gamla Kirseberg ska bli en del av det nya. Spåren efter järnvägen, som präglat stadsdelen hårt, är tänkta att finnas kvar när Södra Kirseberg planeras kring de gamla järnvägsverkstäderna.

Ett femtiotal nyfikna Malmöbor gick med när museiföreningen Skånska Järnvägar guidade runt bland lokstallar och verkstäder på det gamla industriområdet. Planer på att området ska bli en ny stadsdel finns redan men i den processen är det viktigt att platsens historia inte glöms bort.
– Vi har bestämt oss för att vi ska utveckla det till en attraktiv stadsdel istället. Där vi bevarar mycket av den gamla bebyggelsen, säger Anders Gintse, affärsutvecklare på Jernhusen som äger flera av de gamla järnvägsverkstäderna.
Skulle Malmöringen bli verklighet, så att Östervärn öppnas igen, blir området ännu intressantare.
– Då ligger det stationsnära vilket lockar människor. Det tar två minuter in till Malmö C och sen kan du åka till Köpenhamn eller Lund eller var du vill. Vi ser med en jädra spänning på detta. Eftersom området är så stort, tjugotvå hektar, så får vi plats med allting: Skolor, förskolor och alla typer av bostäder. Jag skulle vilja jämföra området med Södermalm i Stockholm när det började omvandlas.
Gruppen rör sig i sakta mak från Friskis och Svettis på Johanneslust, över spårrester och förbi de nya bostadsrätterna i lokstallarna där ångloken putsades och reparerades för länge sedan.
– Vissa hus kan man spara hela och på andra kan man spara fasader och sedan så bygger man lägenheter på insidan och gör lite spännande grejer. Tyskarna har haft motsvarande depåområden i Hamburg och Berlin som de gjort till fruktansvärt attraktiva bostadsområden där alla vill bo, gamla som unga, säger Anders Gintse.
Via Ellstorpsparken och Idaborgsgatan går vi över grönområdet där tidigare gamla Östervärn station låg och där kolonilotterna fick överges när stationen över Lundavägen skulle överta namnet. På intressanta ställen stannar Jan-Anders Wihrén från museiföreningen och berättar om tågen i platsens historia. Med i gruppen går Lars Böhme, landskapsarkitekt och projektledare för den fördjupade översiktsplan som finns över områdets utveckling.
– Man får nya perspektiv just med fokuset på järnvägen. Jag tror nog att jag vet det mesta men det finns alltid något man kan lära sig. Sedan vill vi passa på att informera om vår planering, säger Lars Böhme och berättar att det ofta är svårt att få de boende att engagera sig under det här stadiet i ett projekt. Folk reagerar först när detaljplanen visar ett stort hus på granntomten.
– Huvudidén är att det ska bli en blandad stadsdel med bostäder och vissa butiker, en del kontor, park, skola och så vidare.
När vi svänger av från Södra Bulltoftavägen och går in i SJ:s gamla vagnhall har vi nått slutet av vandringen. Byggnaden är stor som två Malmökvarter. Enligt Lars Böhme får det plats fem stycken Ica Maxi i Västra hamnen innanför portarna.
– Här finns det stora värden men samtidigt måste man hitta en användning också. Industriverksamheten kommer inte att finnas kvar. Kanske någon investerare kommer in och tar det i anspråk eller också kan det bli bostäder, säger han.
Någon i sällskapet föreslår att man skulle kunna åka dressin på de gamla spåren som börjar inne i byggnaden och länkas ihop med den gamla Simrishamnsbanan. En färd som i så fall skulle gå genom det nya Kirseberg.
Gå till toppen