Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Öresundsbrons luckor snart redo att falla

Redan nu finns några falluckor på plats vid Öresundsbrons betalstation. Snart är alla fyra redo att straffa fortkörare.

Håll rätt fart, så ligger luckan fast. Annars...Bild: från läsare
Om några veckor ska betalstationens fyra fallluckor  för bilister med brobizz sättas i drift. Därmed riskerar sanna fortkörare genom kontrollen att få en bula i huvudet – och kanske en i biltaket. 
– Arbetena ska vara klara i slutet av maj, säger Sanna Holmqvist, som håller i Öresundsbrons kommunikation.
Systemet bygger på att en avkännare mäter bilens hastighet. Vid betalstationen är 30 km/h högsta tillåtna fart. Kör bilen fortare, varnas föraren. Om bilen sedan inte bromsas, sjunker marken några centimeter och och bilen gör ett obehagligt dyk. Om föraren håller rätt fart händer däremot inget.
Under förra året var det 200 000 fortkörare som  körde minst 40 km/h genom brobizz-kontrollen. Det säger Håkan Kiendl, som chefar över Öresundsbrons betalstation.
Poängen är just det nya, plötsliga diket bara drabbar den som kör för fort. Den som håller hastighetsgränsen märker inte luckan, eftersom den då ligger fast. Hade brobolaget i stället valt ett fast gupp, så hade fler bilister kört saktare än nödvändigt, med risk för onödig köbildning.
Enligt tillverkaren fungerar falluckorna för att fartdämpa bilar som kör 50 km/h. Men brobolaget har noterat  bilister som kört över 100 km/h.
Vad händer då med luckorna?
– Inget mer händer än vid 50. De går inte sönder, det vet vi av erfarenhet från Linköping där de varit i drift sedan 2010. De håller även för fordon under utryckning. 50-gränsen är mer till för att peka ut var det är lämpligt att använda vår teknik, säger David Eskilsson, vd på företaget Edeva, som säljer farthindren.
För säkerhets skull har räckena runt betalningsbåsen förstärkts. Förra sommaren körde en bil in i ett av dem.
Sydsvenskan skrev om planerna i augusti förra året, men vid månadsskiftet är de i drift.
Gå till toppen