Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Storentreprenören Lars Wingefors ser Malmö som blomstrande stad

Lars Wingefors startade sitt första bolag som 13-åring. I dag omsätter hans koncern en halv miljard årligen. Nu är storentreprenören nyfiken på Skåne och börjar med att investera i platstjänstbolaget Pin Me To.

Vi möts i den turkosa soffan på företagsinkubatorn Minc i Malmö. Riskkapitalisten och entreprenören Lars Wingefors är på besök i stan med några representanter från investmentbolaget Wingefors Invest för att prata med grundarna av Pin Me To.
Bolaget är de värmländska affärsmännens första investering i Malmö, men troligen inte deras sista.
– Malmö verkar vara en fantastiskt blommande stad. Det ser man när man går hit från stationen. Vi tittar på andra bolag här nere också, men vi har inget mer på gång de närmaste veckorna, säger Lars Wingefors och ler hemlighetsfullt.
Miljoninvesteringen i Pin Me To är däremot på plats och nu ska de diskutera affärsstrategi med grundarna av tjänsten som hjälper turistorganisationer och butikskedjor att få ordning på sin platsdata.
Pin Me To ser till att ett företags samtliga lokaliteter blir taggade på rätt sätt på nätet så att användare kan checka in och berätta för andra var de har varit och vad de tyckte. Enligt Pin Me To:s grundare, Daniel Melkersson, har alla företag som finns på mer än fem fysiska platser behov av tjänsten.
– Vi försöker ta tag i problemet där marknaden är mogen och det handlar om hygienfaktorerna, att få rätt på platsdatan i Google, Instagram, Facebook och så vidare. Men när vi fått ordning på det så kommer vi att lägga analystjänster ovanpå så att man kan ta reda på saker om sina kunder och jämföra sina platser, säger han.
Tjänsten säljs på prenumerationsbasis över nätet och lanseras brett i början av sommaren. Utöver att gå in som ägare är Lars Wingefors även intresserad av att bli kund.
– Jag kunde direkt se mitt behov av deras produkt i min butikskedja. Vi använder sociala medier väldigt mycket och genom geografisk taggning ökar värdet för oss. Tänker jag så borde många i världen tänka så, svårare är det oftast inte att investera, säger han.
Ett annat skäl för riskkapitalisten att satsa pengar i Malmöbolaget är att grundarna har drivit företag tidigare och har både framgångar och motgångar i bagaget.
Själv har Lars Wingefors, vars entreprenörskap startade redan i sjuan, en stor konkurs i ryggen där livet som välbeställd affärsman höll på att få ett tvärt slut. Hans livs största lärdom, menar han.
– Man blev helt naken som person, man flyttade från sin stora våning och sålde Ferrarin ungefär. Sedan fick jag kavla upp ärmarna och köra från början och lyckades köpa tillbaka verksamheten. Nere på golvet-processen varade kanske tre, fyra månader för mig, sedan hade jag tjänat ganska mycket pengar igen. Men jag fick en stor självinsikt i det.
I dag omsätter hans koncern en halv miljard kronor årligen. I koncernen finns bland annat butikskedjan Game som säljer spel och Wingefors Media, storägare i Massolit Media med Ica bokförlag och B Wahlströms.
– Jag gillar branscher under förändring, det var därför jag gav mig in i bokbranschen. Men det är verkligen en utmaning, det kanske inte blir den rakaste resan, säger han.
Gällande Pin Me To har han däremot stor tillförsikt och tror på världsomspännande framgångar.
– Pin Me To är ett globalt behov och det finns inget som säger att det bara ska vara i Skåne även om man börjar här. I grunden är det killarna som ska göra det här. Däremot hoppas jag kunna tillföra rent bondförnuft från Värmland, säger Lars Wingefors.

Wingefors Invest

Lars Wingefors äger och driver koncernen Nordic Games Group där bland annat butikskedjan Game ingår.
Han äger även dotterbolaget Wingefors Media som är storägare i bokförlaget Massolit Media där bland annat Forma Books med varumärken som B. Wahlströms Bokförlag, Ica bokförlag, Damm förlag och Ponto Pocket finns.
Det privatägda riskkapitalbolaget Wingefors Invest grundade han 2009 och bolagets största investeringsframgång hittills är Onlinepizza.

Pin Me To

Grundat av serieentreprenörerna Daniel Melkersson och Petter Palander som bland annat står bakom Crowd och Ambadoo samt av programmerarna Michael Nilsson och Marcus Olsson.

Hjälper turistorganisationer och butikskedjor att få ordning på sin platsdata. Har kunder i form av Business Region Skåne, Tourism in Skåne, Malmö arena och Söderslätt.

Sitter på inkubatorn Minc i Malmö sedan i höstas.

Gå till toppen