Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Konflikt om dyra byggnotor

Ledande politiker hade tillgång till information om de fördyrade byggprojekten Högevallsbadet, Saluhallen och Stadsparkskaféet. Det säger förre servicedirektören Per-Olof Järvegren som menar att flera initiativ till styrning och kontroll stoppades av servicenämndens ordförande Jan B Tullberg (M).

Tidigare i år riktade kommunrevisionen skarp kritik mot servicenämnden. Jan B Tullberg sa efter det att han hela tiden efterlyst rapporter för att kunna överblicka projekten.
Det har fått Per-Olof Järvegren att reagera. I fjor lämnade han jobbet som servicedirektör i Lund för att bli vd för Simrishamnsbostäder.
– Jag fick ett bra jobb och har försökt låta det vara. Men det är magstarkt att läsa i tidningen att de säger att man inte kunde göra något. Jan B Tullberg var precis den som kunde ha gjort något. Han bär ett speciellt ansvar genom att förhindra att ärenden kom upp på servicenämndens dagordning, säger Per-Olof Järvegren.
Enligt honom visste de ledande politikerna.
– Både Jan B Tullberg och Mats Helmfrid påstår att de inte fått reda på någonting i olika grader och det är inte sant. De har fått skriftliga rapporter över alla investeringsprojekten fyra gånger om året och de har fått muntlig information i samband med redovisningen av de ärendena. Kommunstyrelsen har fått information även vid boksluts- och budgetberedningar. Det är orimligt att de påstår att de inte var informerade, säger Per-Olof Järvegren.
Jan B Tullberg (M) säger att han efterlyst rapporter så att han kunde bedöma situationen. Per-Olof Järvegren påstår att han tvärt om stoppade rapporter.
– Det hände vid ett antal tillfällen 2012 och tidigare att han nekade att ta upp ärenden till nämnden som jag föreslog. Ett ärende är extra speciellt, för det har rubriken ’Genomförande och uppföljning av investeringsprojekten i serviceförvaltningen’. Vi tog fram det som en slutsats av att flera projekt överskridit ramarna, säger Per-Olof Järvegren.
Dokumentet innehöll förslag på arbetsfördelning vid investeringsprojekt och uppföljning av avvikelser. Just det som var problemet i servicenämnden, enligt revisionen.
– I augusti ströks det från dagordningen och det ströks igen i september. Tullberg ville inte ta upp det. Han sa att det inte skulle vara med, säger Per-Olof Järvegren.
Jan B Tullberg säger att dokumentet inte kom upp i nämnden eftersom det inte höll måttet.
Problemen på serviceförvaltningen fanns långt tidigare. Redan hösten 2011 var alla inblandade eniga om att kalla in konsulthjälp, även om det inte råder någon enighet om vem som kom på idén. Det fattades beslut om regelbundna möten för att redovisa investeringsprojekt men det dröjde innan det blev av, säger Per-Olof Järvegren.
Mats Helmfrid vet inte varför det tog ett år innan informationsmötet blev av.
Var det inte just detta som kommunledningen efterlyste?
– Det hade vi behövt, men nämnden fick ju inte heller en redovisning som var förståelig. Man jobbade mycket med att få det. Nämnden var ju inte nöjd med förvaltningschefen, säger Mats Helmfrid (M).
Mats Helmfrid och Jan B Tullberg står fast vid att de aldrig fick tillräcklig information på detaljnivå.
– Rapporterna var bristfälliga och gick inte att följa på ett tillfredsställande sätt, säger Mats Helmfrid.
– Rapporterna visade inte avvikelserna innan de kommit, säger Jan B Tullberg.
Per-Olof Järvegren lämnade Lunds kommun i fjor efter sex år som servicedirektör.
Vad har du själv för del i den stora fördyringen?
– Jag hade ett övergripande ansvar. Jag har tagit mitt ansvar genom att rapportera om det här. Varje gång det varit en avvikelse har servicenämndens arbetsutskott fått muntlig information om det.
Gå till toppen